Veelgestelde vragen
Direct uitbetalen met Payday
Veelgestelde vragen
Direct uitbetalen met Payday
Lees hier de antwoorden op al je vragen over Payday.
Algemeen
Payday is een applicatie van ABN AMRO die digitale flexwerk-platformen in staat stelt om hun freelancers en uitzendkrachten vervroegd toegang te geven tot hun inkomsten. Met Payday kan je als flexwerker zelf bepalen wanneer er wat wordt uitbetaald en heb je de regie over je financiën beter in de hand. Daarnaast geeft Payday je een duidelijk overzicht van al je verdiensten en biedt het transparantie in wanneer je welke gelden zult ontvangen. Als je kiest voor het vervroegd opnemen van je inkomsten, heb je deze met een paar klikken op de eigen bankrekening. Ook in het weekend.
Wat is Payday?
Met Payday krijg je van jouw platform een volledig overzicht van je inkomsten. Nadat je uren of facturen zijn goedgekeurd, maken wij meteen (een gedeelte van) de inkomsten beschikbaar voor vervroegde opname. Als je de notificaties van Payday toestaat krijg je hier een melding van. Dan kan je meteen na het goedkeuren van je inkomsten geld opnemen! Dit kan overigens op elk moment van de dag, hoe lekker is dat?
Hoe werkt Payday?
Registratie
Je kunt je aanmelden bij Payday als het platform waar je voor werkt een werkende integratie heeft met Payday. Als dat zo is dan krijg je van hen een unieke code waarmee je het platform kunt koppelen aan de Payday App.
Tijdens het maken van een Payday-account halen wij wat profielgegevens op van je platform, bevestigt je jouw bankrekeningnummer en voilà! Je bent de nieuwste gebruiker van de Payday App en kan gelijk genieten van alle voordelen.
Hoe meld ik mij aan?
Iedereen die werkt voor een platform dat verbonden is aan Payday kan gebruik maken van de Payday Applicatie. Je hoeft niet specifiek een ABN AMRO rekening te hebben. Payday betaalt uit naar alle Europese grootbanken. Mocht de betaling naar een buitenlands rekeningnummer gaan kan het soms iets langer duren - maar geen zorgen; je geld is onderweg!
Maakt het platform waarvoor je werkt geen gebruik van Payday en wil je wel direct uitbetaald worden? Laat ze dan van ons weten! Je kunt deze link doorsturen.
Kan ik Payday ook gebruiken zonder ABN AMRO rekening?
Deze hoor je automatisch te krijgen van je platform, maar mocht je die niet hebben gekregen, contacteer dan even het platform waar je voor werkt. Hetzelfde geldt voor als de unieke code het niet lijkt te doen. Zij weten wat ze dan kunnen doen om je verder te helpen!
Mijn unieke verificatie code lijkt het niet te doen (of heb ik niet ontvangen).
Directe uitbetaling
Als je in de Payday App kiest voor direct uitbetalen staan je inkomsten binnen één minuut op je persoonlijke bankrekening! Zo hoef je niet tot het einde van de maand te wachten voor dat nieuwe kledingstuk of festivalkaartje! Je platform vraagt hier mogelijk een klein percentage voor terug. Hoeveel dat is, hangt af van het platform waar je voor werkt.
We kennen twee soorten uitbetalingen:
1: Vervroegde uitbetaling: Je drukt op de payout knop om je inkomsten vervroegd op te nemen. Afhankelijk van je platform betaal je hier wellicht een fee voor. Op het moment dat je deze knop gebruikt heb je binnen 1 minuut je inkomsten.
2: Automatische uitbetaling: Aan het einde van je loonperiode of bij het verstrijken van de betaaltermijn van je openstaande factuur wordt het nog openstaande deel automatisch (en kosteloos) naar je overgemaakt. De App geeft aan op welke dag je dit geld zult ontvangen.
Sommige platformen hebben de automatische betaling-optie uitgezet en geven je de optie om je verdiensten zelf van de Payday App te halen wanneer je dit nodig hebt. Je inkomsten blijven dan in de App staan, ook na het verstrijken van de betaaltermijn of einde van je loonperiode. Vanaf dan is het uitbetalen ook kosteloos.
Wat houdt een directe betaling in?
Binnen 1 minuut heb je jouw geld!
Hoe snel is instant payment?
Ja, zodra je geld hebt uitbetaald vanuit de Payday Applicatie krijg je een bevestigingsscherm te zien. Wanneer het geld op je rekening staat en je meldingen van je bank app aan hebt staan, krijg je een notificatie van je bank dat het geld is bijgeschreven.
Krijg ik een bevestiging als er geld is overgemaakt naar mijn rekening?
Een betaling die pending is staat in de wacht om te worden gecontroleerd door Payday en/of jouw platform. Zoals in de supermarkt worden er steekproefsgewijs transacties gecheckt. Daarnaast stelt het platform waar je voor werkt limieten in voor o.a. de hoeveelheid betalingen die je per dag mag ontvangen.
Als je jezelf vaker dan de limiet laat uitbetalen, kan het wat langer duren dan je van ons gewend bent voordat je het geld ontvangt. Aan de achterkant moeten die betalingen dan worden besproken en verwerkt. Mocht er om een andere (technische) reden een hobbel in de weg zitten, geen zorgen: je geld is veilig. Elke vijf minuten proberen wij automatisch opnieuw je transactie uit te voeren.
Als je de inkomsten een werkdag later nog niet hebt ontvangen, contacteer dan het platform.
Wat bekent 'pending' en waarom staat mijn betaling 'on hold'?
Vervroegde uitbetaling is altijd vrijwillig. Wij willen je gewoon zo snel mogelijk de controle geven over je inkomsten.
Ben je een freelancer? Op het moment dat jouw factuur niet vervroegd is uitbetaald, wordt deze automatisch naar je uitgekeerd op de uiterste betaaldatum. Je zal na die automatische betaling zien dat je factuur uitbetaald. In sommige gevallen zullen je inkomsten op de Payday App blijven totdat je het er zelf afhaalt.
Ben je een uitzendkracht? Op het moment dat je loonstrook is opgemaakt (dus als het netto-inkomen bevestigd is), wordt het bedrag van de loonperiode dat nog open staat automatisch naar je bankrekening overgemaakt. Je zal na die automatische betaling zien dat je loonperiode is afgerond en uitbetaald.
Voorbeeld: van de € 250 netto heb je € 50 vervroegd opgenomen. Dan ontvang je automatisch € 200 aan het einde van de loonperiode. Heb je niets vervroegd uitbetaald? Dan ontvang je de volledige € 250 automatisch.
Krijg ik nog steeds betaald als ik niet op de uitbetaalknop druk?
Voor uitzendkrachten
Je kan de loonperiode inzien in het dashboard onder “openstaand” of “afgerond”. In de loonperioden staan je gewerkte diensten en de opbouw van je periode. Deze opbouw bevat:
- Vervroegd uitbetaald: Het bedrag dat je zelf via Payday hebt laten uitbetalen.
- Automatisch uitbetaald: Het nog openstaande bedrag dat na het beëindigen van de loonperiode en berekenen van je nettoloon automatisch naar jouw rekening is uitgekeerd.
- Totaal verdiend: De som van verdiensten in de loonperiode.
- Balans: Het bedrag dat nog in Payday beschikbaar is voor vervroegde opname.
Hoe kan ik zien welke diensten zijn uitbetaald en welke nog open staan?
Als jouw platform ervoor kiest om een deel van je bruto-inkomsten al vervroegd op te kunnen laten nemen, wordt nooit de volledige 100% van je bruto-inkomsten beschikbaar gemaakt. Dit is om te voorkomen dat je aan het einde van de loonperiode je platform een deel moet terugbetalen voor o.a. inkomstenbelasting. Het percentage dat je vervroegd mag opnemen wordt door jouw platform bepaald.
Hoeveel procent van mijn inkomen kan ik direct laten uitbetalen?
Dat verschilt per platform. Werd je voorheen per week uitbetaald, dan is dat waarschijnlijk nog steeds hetzelfde. Als je de notificaties van Payday toestaat krijg je een notificatie wanneer je loonperiode is afgerond. Op het moment dat de periode is afgerond, dan wordt de netto-inkomsten berekening zichtbaar gemaakt. Eventuele openstaande gelden worden direct naar je overgemaakt, en mogelijk krijg je van uw bank-app een melding van die bijschrijving. Mocht je verdere vragen hebben over de inhoud van je loonstrook dan raden wij aan jouw platform te contacten.
Wanneer wordt mijn loonperiode afgerond?
Je kan niet méér uitbetalen dan dat er op je Payday balans staat, maar het is wel mogelijk dat je meer inkomen vervroegd heeft uitbetaald dan waar je recht op hebt. In dat geval zal je bij jouw loonperiode in het rood staan. Maar geen zorgen! In de eerste volgende loonperiode zal je platform dit met je verrekenen of je platform neemt persoonlijk contact met je op om dit te verrekenen.
Kan ik in het rood komen te staan?
Voor ondernemers
In je factuuroverzicht staan je facturen gecategoriseerd op “openstaand” en “uitbetaald”. Zo kun je met gemak zien welke al wel en welke nog niet zijn uitbetaald. Op de uiterste uitbetaaldatum – na een week of misschien wel na 30 dagen, afhankelijk van de instellingen van je platform – krijg je automatisch je inkomsten. Die datum staat weergegeven in de factuurdetails. Daarmee zie je ook gelijk hoe lang je nog hebt om de factuur vervroegd op te nemen.
Hoe kan ik zien welke facturen zijn uitbetaald en welke nog open staan?
Het is mogelijk dat je factuur of opdracht worden gewijzigd door je platform of opdrachtgever. je hoort natuurlijk het bedrag te krijgen waar je voor hebt gewerkt. Wij verrekenen het verschil met eventueel vervroegd opgenomen bedragen. Je ziet dit terug als een “correctiefactuur” in de Payday App. In het geval dat je door een vervroegde opname te veel heeft opgenomen, kom je tijdelijk op een negatieve balans te staan. Dit verschil wordt automatisch verrekend bij een eerstvolgende uitbetaling.
Voorbeeld: je hebt een factuur van € 1000 vervroegd opgenomen, terwijl je feitelijk € 900 hebt verdiend. Aangezien je de balans volledig hebt uitbetaald, kunnen wij je saldo niet meer in vermindering brengen. In dat geval is het mogelijk om in de min te komen. Die € 100 die je te veel hebt ontvangen zie je terugkomen als een negatieve correctiefactuur, waardoor je in de min komt te staan. Zodra het saldo weer positief is door nieuwe inkomsten, wordt de uitbetaalknop weer beschikbaar.
Wat is een correctiefactuur?
Multi-platform
Multi-platform is voor flexwerkers die werken via meer dan één platform. Het biedt de mogelijkheid om meerdere platformen toe te voegen aan de Payday App zodat je alle voordelen van Payday kunt gebruiken voor alle platformen waar je voor werkt.
Let wel op dat het platform dat je toe wil voegen ook aangesloten is bij Payday. Maakt het platform waarvoor je werkt geen gebruik van Payday en wil je wel direct uitbetaald worden? Laat ze dan van ons weten! Je kan deze link doorsturen.
Wat is multi-platform?
Omdat we met verschillende platformen werken willen we alles gescheiden houden van elkaar. Je kan per platform je gewerkte uren uitbetalen, maar niet allemaal tegelijk. Ga in de Payday App naar “Instellingen” en klik op “Mijn Platforms”. Hier kun je kiezen bij welk dashboard je terecht wilt komen om je financiën te beheren. De Payday App onthoudt deze keuze voor de volgende keer dat je inlogt.
Hoe wissel ik tussen mijn platformen?
Als je vanuit je multi-platform weer een unieke code hebt ontvangen om te registeren bij Payday, kun je dat onder “Instellingen” en “Mijn Platforms” toevoegen. De unieke code zorgt voor een nieuw dashboard in je applicatie en vervangt niet je huidige dashboard(s).
Het kan zijn dat het platform waar je voor werkt niet is aangesloten bij Payday. Hierdoor kunnen we dat platform helaas niet toevoegen aan onze app. Vertel ze vooral over ons.
Hoe kan ik een platform toevoegen?
Instellingen & persoonsgegevens
Je Payday pincode gebruik je bij je dagelijkse login. De pincode van 5 cijfers kan je wijzigen in de Payday App onder “Instellingen” en “pincode wijzigen”.
Hoe kan ik mijn pincode veranderen?
Je Payday wachtwoord is het wachtwoord waarmee je account is beveiligd. Dit wachtwoord gebruik je in combinatie met je e-mailadres en gebruik je alleen als je de pincode bent vergeten. Als je jouw wachtwoord vergeten bent kan je dat veranderen onderaan het inlogscherm. Ga naar “Wachtwoord vergeten?” en vul je e-mailadres in. Als het emailadres bekend is ontvang je een mail met de optie om een nieuw wachtwoord aan te maken. Na het aanmaken van een nieuw wachtwoord creëer je ook een nieuwe pincode.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik het veranderen?
Ja. Je kan de Payday App instellen in het Nederlands en Engels. Je doet dit bij “Instellingen” en “Taal”.
Kan ik de Payday App in verschillende talen instellen?
Wij lezen de gegevens in vanuit je profiel bij het platform waar je voor werkt. Als je jouw gegevens daar aanpast dan staan die gegevens binnen twee werkdagen ook op je profiel in de Payday App.
Waar kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzingen?
Als je een nieuw rekeningnummer hebt dan verander je deze volgens de procedure van je platform. Wanneer je aanvraag is ontvangen en zodra het is goedgekeurd, krijg je van ons een melding. Twee werkdagen later staat dat nieuwe rekeningnummer dan ook in de Payday App. Controleer die eerst voordat je jezelf uitbetaald. Je vindt deze onder “Instellingen” en “Persoonsgegevens”. Staat het er niet goed in na twee werkdagen, contact dan je platform voor verdere assistentie.
Heeft er in de tussentijd een automatische betaling plaatsgevonden naar je oude rekeningnummer en is dit rekeningnummer niet meer actief? Dan krijgen wij dit bedrag terug van de ontvangende bank en zullen wij je platform verzoeken een nieuw IBAN bij je op te halen zodat je alsnog je geld ontvangt.
Hoe kan ik mijn IBAN veranderen?
Je e-mailadres wordt gebruikt als je unieke ID. Het is niet mogelijk om je e-mailadres te veranderen op je huidige account.
Kan ik mijn e-mailadres veranderen?
Payday voldoet aan de strenge veiligheidseisen van ABN AMRO. Wil je meer weten over welke persoonsgegevens wij hebben en hoe wij daarmee omgaan, lees dan de privacyverklaring.
Is mijn data veilig?
Support
Als je het vermoeden hebt dat er iets niet klopt qua details in je inkomsten, dan raden we je aan om even je platform te contacten en het aan hen voor te leggen. Payday visualiseert informatie die wij van je platform doorkrijgen en gaat helaas niet over de specifieke inhoud ervan. Neem contact op met het platform waarvoor je werkt, dan zoeken we het samen met je platform verder uit.
Mijn uren, diensten of facturen zijn incorrect. Wat nu?
Er kan een hobbel in de weg zitten. Maar geen zorgen, je geld is veilig. Elke vijf minuten zullen we automatisch opnieuw proberen je transactie uit te voeren. Het kan daarnaast zijn dat het platform waar je voor werkt een limiet aan betalingen per dag heeft ingesteld. Als je vaker dan de limiet laat uitbetalen, kan het wat langer duren dan je van ons gewend bent voordat je het geld ontvangt. Als de inkomsten een werkdag later nog niet zijn ontvangen, contacteer dan je platform.
Kan het zijn dat je IBAN onlangs is gewijzigd? Dan staat deze aanvraag misschien nog in de wacht. Dan komt je betaling jouw kant op zodra deze wijziging door je platform is geaccordeerd. Op het moment dat betalingen worden overgemaakt naar een incorrect of gedeactiveerd bankrekeningnummer, krijgen wij deze betaling weer terug van de ontvangende bank. In dat geval nemen wij contact op met je platform om te zorgen dat je geld alsnog jouw kant op komt (op een werkend bankrekeningnummer).
Wat kan ik doen als ik mijn transactie is bevestigd maar ik geen geld heb ontvangen?
Geen zorgen. Als wij zien dat er een bedrag wordt bijgeschreven, onderzoeken wij wat hiervan de oorzaak is. Als deze betaling onterecht bij ons terecht komt dan boeken wij deze terug. Duurt de terugbetaling langer dan twee werkdagen? Contacteer dan je platform voor extra support.
Ik heb per ongeluk geld overgemaakt naar Payday. Wat nu?
Vervelend dat je problemen ervaart met de Payday Applicatie. Mocht er een storing zijn dan zetten wij alles op alles om deze te verhelpen. Mocht je verdere support nodig hebben, contacteer dan je platform.
Ik krijg een foutmelding als ik Payday gebruik. Wat nu?
Als je vraag nog niet beantwoord is kan je het beste contact opnemen met het platform waarvoor je werkt. Heb je vragen over een specifieke Payday transactie? Mail dan naar payday@nl.abnamro.com.