Snel genoeg
Freek: “Het grootste gemak van ABN AMRO vind ik wel de directe ingang. Voorheen werkte mijn partnermanager Robbert van den Berg de aanvragen van A tot Z zelf uit. Nu wordt dat gedelegeerd, maar Robbert blijft ertussen zitten en houdt de vinger aan de pols. Aanvragen worden snel afgehandeld; meestal krijg ik binnen 1 of 2 dagen een discussion paper. Dat is snel genoeg, daar hoef ik niet achteraan te zitten.”
Eén aanspreekpunt
“Ik heb intensief contact met Robbert. Ik kan posten van te voren met hem bespreken. Hij denkt mee in een vroeg stadium, zodat mijn klant en ik goed weten wat we kunnen verwachten. Bij andere partijen heb ik vaak verschillende aanspreekpunten.”
“Wat hij bij zijn huisbank in drie jaar niet voor elkaar kreeg, had ik bij ABN AMRO binnen een week voor hem geregeld
”
Gretig
Freek vindt dat ABN AMRO zich duidelijk onderscheidt van andere banken: “Ik werd eens gebeld door een oude zakelijke relatie. Bij zijn huisbank was hij al drie jaar bezig om een financiering te krijgen. Veel frustraties, geen resultaat. Toen heb ik hem aan een financiering bij ABN AMRO geholpen. Binnen één week lag er een discussion paper – wat eigenlijk nooit kon bij de oud-huisbank van de klant, kreeg hij nu wel voor elkaar. ABN AMRO gaat altijd op zoek naar de ‘ja’. Andere banken zijn een stuk minder gretig; zij hebben minder focus op financieringen via het intermediaire kanaal.”
Sterker netwerk
“Robbert belt regelmatig om te vragen om te horen wat ik onderhanden heb. En twee à drie keer per jaar komt hij langs. Bovendien helpt ABN AMRO mijn netwerk versterken. Zo ga ik altijd met veel plezier naar de intermediairsbijeenkomsten. Er staan interessante onderwerpen op de agenda en ik heb graag contact met andere intermediairs. Robbert verwijst overigens ook weleens intermediairs die minder specialistische financieringskennis in huis hebben naar mij door. Zo helpen we elkaar!”
Bancair of niet-bancair?
“In de intermediaire wereld zie ik een tweedeling. Veel intermediairs verzamelen gegevens van een klant, doen daar een strik omheen en dienen de aanvraag in bij niet-bancaire financieringspartijen. Aan de andere kant zijn er adviseurs die echt meedenken en de ondernemer helpen om tot een financierbaar plan te komen. Zij richten zich vooral op de bancaire financieringspartijen. Ikzelf hoor bij die laatste groep; ik kijk altijd eerst of het bancair past, want de voorwaarden zijn vaak beter bij een bank. Bovendien is er soms meer mogelijk, bijvoorbeeld financiering onder staatsgarantie.”
“Sectoranalyses gebruik ik graag voor mijn aanvragen
”
Even zoeken
Als we Freek vragen naar verbeterpunten voor ABN AMRO geeft hij eerst aan dat hij deze altijd direct met Robbert bespreekt. Voor onze nieuwe Partner Portal heeft Freek nog wel een tip: “Ik zou het handig vinden als de sectoranalyses daar te vinden zijn. Die gebruik ik vaak voor mijn aanvragen, maar ik moet toch altijd weer even zoeken.”
Keurmerk
Freek houdt zijn kennis op verschillende manieren op peil. Met nieuwsbrieven en natuurlijk door nauw contact te houden met verschillende financiers. Maar vooral is hij enthousiast over het Erkend Financieringsadvies MKB: “Daar hoort ook een plicht bij voor permanente educatie. Het keurmerk dwingt bovendien kostentransparantie af. En daar ben ik groot voorstander van. Het maakt het voor ondernemers makkelijker om een adviseur en aanpak te kiezen die bij ze past. Er zijn nog maar zo’n 100 adviseurs met dit keurmerk. Hopelijk volgen er gauw meer!”
Terughoudend
“Ze komen dan niet tot een gedegen aanvraag, of hebben alternatieven nodig. Dan kan ik ze helpen.
”
“Ik zie in de markt dat ondernemers terughoudend zijn met investeren. Tegelijkertijd zie ik groeimogelijkheden voor de intermediair, omdat ondernemers die wel willen investeren, tegen digitalisering aanlopen bij de bank. Ze komen dan niet tot een gedegen aanvraag, of hebben alternatieven nodig. Dan kan ik ze helpen. Met een kansrijkere aanvraag bij de bank, of een niet-bancaire financiering.”