De beste tips om uw werving en selectie te optimaliseren (deel 2)

13 juli 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 4 minuten

Zodra uw vacature een aantal sollicitanten heeft aangetrokken, begint de volgende fase in het werving- en selectieproces; het selecteren van geschikte kandidaten. In dit artikel gaan we dieper in op de vraag: hoe verbetert u het selectieproces van uw bedrijf?

Tips voor het selecteren van personeel

In ons vorige artikel gaven we u een aantal tips om uw wervingsproces te optimaliseren. Na dit proces, start het selectieproces. Het selecteren van goede kandidaten doet u in eerste instantie door ze te screenen. Dat betekent: motivatiebrieven en cv’s doornemen, referenties controleren en gesprekken voeren. In deze fase wilt u erachter komen of de kandidaat goed bij de functie én bij uw bedrijf past. En of dat andersom ook geldt natuurlijk.

Dit vereist vaardigheid in het voeren van sollicitatiegesprekken. Een aantal laagdrempelige tips om uw selectieproces te optimaliseren.

1. Het eerste sollicitatiegesprek: kennismaken

Maak het eerste gesprek laagdrempelig. Voer het gesprek bij voorkeur een-op-een met de kandidaat, maar maximaal met twee mensen vanuit uw eigen bedrijf. Een eerste gesprek kan best spannend zijn voor een kandidaat. Door een-op-een met de kandidaat te spreken, komt er sneller een natuurlijk gesprek op gang.

]Stel de kandidaat op zijn of haar gemak. Zo krijgt u de beste indruk van zijn of haar persoonlijkheid. Dit helpt om te bepalen of iemand binnen het bedrijf past. Een eerste kennismaking hoeft niet lang te duren. Een half uur is vaak genoeg.

2. Het tweede sollicitatiegesprek: stel pittige vragen

In het tweede gesprek kunt u wat meer de diepte in gaan. Wat zoekt u in een goede kandidaat? Bereid vragen voor die u helpen om te achterhalen of een kandidaat de juiste kennis, ervaring en eigenschappen heeft. Wissel makkelijke vragen af met pittige vragen, om te zien hoe de kandidaat daarmee omgaat. Voer dit gesprek wél met twee mensen vanuit uw bedrijf. Zorg dat de juiste mensen aan tafel zitten: degenen die het meeste van de functie of het functieprofiel weten.

Er bestaan bepaalde gesprekstechnieken om sollicitatiegesprekken te voeren, zoals de STAR-methode. (STAR staat voor situatie, taak, actie, resultaat.) Dit kan zorgen dat het gesprek wat statisch wordt, dus neem dergelijke methodes niet volledig over. Kies bepaalde elementen die voor u werken en ga daarmee in de weer.

Een goede tip uit de STAR-methode is om een kandidaat naar concrete voorbeelden te vragen als hij of zij vertelt over bepaalde kennis of vaardigheden. Ook kunt u de kandidaat een opdracht of test laten doen.

3. Wees bereid om te investeren in een goede kandidaat

Heeft u een kandidaat die goed bij uw bedrijf en bij de functie past, maar mist hij of zij nog bepaalde kennis of certificatie? Overweeg om hem of haar een training aan te bieden; iets wat recruitmentbureaus soms ook doen, zodat ze een kandidaat tóch plaatsen bij een opdrachtgever.

Het is een investering, maar in veel gevallen betaalt deze investering zich op de lange termijn weer terug. Niet alleen heeft u dan een goede werknemer gevonden; door te investeren in de kandidaat wint u ook zijn of haar loyaliteit. Hiermee bouwt u aan de kwaliteit van uw bedrijf en alle medewerkers die daarbij horen.

Veel opties als het om selecteren van kandidaten gaat

Het selectieproces is onderaan de streep een vermoeiend maar ook bevredigend proces. Wanneer u na al die gesprekken eindelijk de ideale kandidaat vindt, geeft dat een gevoel waarmee u weer vooruit kan. En hetzelfde geldt voor uw nieuwe medewerker natuurlijk. Met bovenstaande tips hopen wij uw selectieproces iets gemakkelijker te maken.

Succes met de zoektocht naar de perfecte kandidaat voor uw openstaande vacature!

Lees meer ondernemersverhalen en tips over Personeel.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Meer weten over Slim Werven?

Snel de juiste kandidaat voor een openstaande vacature vinden kan lastig zijn. Een beetje hulp is daarom van harte welkom. Slim Werven is een recruitment-tool die het leven van ondernemers makkelijker maakt, zonder torenhoge kosten.

Met de tool brengt u vacatures onder de aandacht bij de juiste doelgroep en kiest u uit meer dan 300 vacaturesites, terwijl u zelf controle houdt over budgetten en looptijden.