Tips voor het selecteren van personeel
Dit vereist vaardigheid in het voeren van sollicitatiegesprekken. Een aantal laagdrempelige tips om uw selectieproces te optimaliseren.
1. Het eerste sollicitatiegesprek: kennismaken
Maak het eerste gesprek laagdrempelig. Voer het gesprek bij voorkeur een-op-een met de kandidaat, maar maximaal met twee mensen vanuit uw eigen bedrijf. Een eerste gesprek kan best spannend zijn voor een kandidaat. Door een-op-een met de kandidaat te spreken, komt er sneller een natuurlijk gesprek op gang.
]Stel de kandidaat op zijn of haar gemak. Zo krijgt u de beste indruk van zijn of haar persoonlijkheid. Dit helpt om te bepalen of iemand binnen het bedrijf past. Een eerste kennismaking hoeft niet lang te duren. Een half uur is vaak genoeg.
2. Het tweede sollicitatiegesprek: stel pittige vragen
In het tweede gesprek kunt u wat meer de diepte in gaan. Wat zoekt u in een goede kandidaat? Bereid vragen voor die u helpen om te achterhalen of een kandidaat de juiste kennis, ervaring en eigenschappen heeft. Wissel makkelijke vragen af met pittige vragen, om te zien hoe de kandidaat daarmee omgaat. Voer dit gesprek wél met twee mensen vanuit uw bedrijf. Zorg dat de juiste mensen aan tafel zitten: degenen die het meeste van de functie of het functieprofiel weten.
Er bestaan bepaalde gesprekstechnieken om sollicitatiegesprekken te voeren, zoals de STAR-methode. (STAR staat voor situatie, taak, actie, resultaat.) Dit kan zorgen dat het gesprek wat statisch wordt, dus neem dergelijke methodes niet volledig over. Kies bepaalde elementen die voor u werken en ga daarmee in de weer.
Een goede tip uit de STAR-methode is om een kandidaat naar concrete voorbeelden te vragen als hij of zij vertelt over bepaalde kennis of vaardigheden. Ook kunt u de kandidaat een opdracht of test laten doen.
3. Wees bereid om te investeren in een goede kandidaat
Heeft u een kandidaat die goed bij uw bedrijf en bij de functie past, maar mist hij of zij nog bepaalde kennis of certificatie? Overweeg om hem of haar een training aan te bieden; iets wat recruitmentbureaus soms ook doen, zodat ze een kandidaat tóch plaatsen bij een opdrachtgever.
Het is een investering, maar in veel gevallen betaalt deze investering zich op de lange termijn weer terug. Niet alleen heeft u dan een goede werknemer gevonden; door te investeren in de kandidaat wint u ook zijn of haar loyaliteit. Hiermee bouwt u aan de kwaliteit van uw bedrijf en alle medewerkers die daarbij horen.
Veel opties als het om selecteren van kandidaten gaat
Het selectieproces is onderaan de streep een vermoeiend maar ook bevredigend proces. Wanneer u na al die gesprekken eindelijk de ideale kandidaat vindt, geeft dat een gevoel waarmee u weer vooruit kan. En hetzelfde geldt voor uw nieuwe medewerker natuurlijk. Met bovenstaande tips hopen wij uw selectieproces iets gemakkelijker te maken.
Succes met de zoektocht naar de perfecte kandidaat voor uw openstaande vacature!