1. iDEAL: online overboeken
Inmiddels de standaard voor internetbetalingen. Klanten betalen via de vertrouwde omgeving van Internet Bankieren. Voordeel van iDEAL is dat het bedrag meteen betaald is, en dat u uw dienst of product direct kunt leveren. Net als een gewone bankoverboeking dus. Nadeel voor de klant is dat hij betaalt voordat hij het product in huis heeft. Dat kan een drempel zijn om iets te kopen. De kosten voor u als bedrijf zijn afhankelijk van de bank die u kiest.
2. Creditcard: nu bestellen, later betalen
Met een creditcard kunnen uw klanten direct aankopen doen, terwijl het bedrag pas aan het einde van de maand wordt afgeschreven. Is de creditcard voorzien van het Maestro-logo (Mastercard)? Dan is het gekoppeld aan een persoonlijke bankrekening en moeten uw klanten een pincode invoeren. Voor betalingen met Visa is geen pincode nodig. Online betalingen met creditcard zijn gebonden aan een bepaalde limiet. De kosten voor u als ondernemer zijn afhankelijk van het aantal transacties. Klanten betalen wel rente voor uitgesteld of gespreid betalen. Bovendien is betalen met creditcard fraudegevoelig. Al komen de kosten van fraude meestal wel voor rekening van de creditcardaanbieder en niet voor u.
3. Paypal: tussenschakel bij online betalen
Paypal is een combinatie van iDEAL en creditcard: de klant registreert zich eenmalig met een e-mailadres, en een bankrekening of een creditcardnummer. Als de klant geld overmaakt naar vrienden of familie via de bankrekening is dit gratis. Bij overboekingen via een creditcard worden er kosten in rekening gebracht. Uw klant kan er ook voor kiezen om PayPal niet aan zijn rekening te koppelen. Hij vult dan regelmatig zijn saldo aan op een PayPal-account. Dit is handig om overzicht over de uitgaven te houden.
4. Achteraf betalen: geeft vertrouwen aan uw klant
Met achteraf betalen bewijst u uw klant een dienst. Hij zal dat waarderen en het vertrouwen hebben dat ook ú uw verplichtingen nakomt. Betaalt uw klant toch niet? Dan kunt u zich aansluiten bij een garantstellingspartij. Dit zijn dienstverleners die betaalmethoden leveren. Met deze betaalmethoden wordt de afhandeling van het betaalproces overgenomen en wordt u gegarandeerd uitbetaald.
Benieuwd naar de Achteraf betalen-oplossing van ABN AMRO? Ontdek alles over onze B2B e-commerce 'buy now, pay later' oplossing.5. Betalen onder rembours: zekerheid van ontvangst
De bestelling wordt betaald aan de postbode, die het pakketje aan de deur komt brengen. Uw klant betaalt het aankoopbedrag én de verzendkosten bij ontvangst. Betalen onder rembours geeft uw klant het voordeel dat hij pas betaalt als hij de bestelling(en) ontvangt. Als leverancier mag u hier geen slaatje uit slaan. Het is wettelijk niet toegestaan om andere dan de werkelijk gemaakte kosten door te berekenen. Wel kunt u ervoor kiezen geen verzendkosten in rekening te brengen. Dat maakt het bestellen voor uw klant een stuk aantrekkelijker.
6. Contant bij afhalen: extra contactmoment
Een extra betaalmogelijkheid is contant betalen bij afhalen. U moet dan wel een fysieke winkel hebben of een magazijn waar u klanten wilt en kunt ontvangen. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen en krijgen bovendien een indruk van het soort bedrijf waar zij producten bestellen. Dat geeft vertrouwen. U krijgt uw klant ook persoonlijk te zien: zo’n contactmoment is goud waard.
7. Betalen via een betaalverzoek
Tikkie (een betaalverzoek) is alom bekend als particuliere betaaloplossing om snel geld terug te vragen aan vrienden, kennissen of collega's. De mogelijkheid om als onderneming Tikkies te versturen kan geregeld worden via Tikkie voor Bedrijven. Dit biedt u de mogelijkheid om een betaalverzoek te versturen via de Tikkie app, de Tikkie portal (in uw webbrowser) of via Internet Bankieren Zakelijk. Voor de horeca is er specifiek Tikkie Check, hiermee betalen gasten direct aan tafel met Tikkie en kunnen uw klanten veilig, makkelijk en contactloos betalen.