De 8 belangrijkste (online) betaalmethoden | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemerstips

De 8 belangrijkste (online) betaalmethoden voor jouw webshop

05 november 2024 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 2 minuten

Als eigenaar van een webshop of winkel wil je het klanten gemakkelijk maken om hun bestellingen af te rekenen. Maar welke betaalmethode kies je om dit te doen? Denk goed na hoe je transacties wilt afwikkelen: direct, op termijn, contant of achteraf. Er zijn steeds meer (online) betaalmodules. Wij helpen je graag op weg met de belangrijkste 8 en hun voor- en eventuele nadelen.

1. iDEAL: snel, bekend en vertrouwd

De direct banking betaalmethode van iDEAL is in Nederland niet meer weg te denken. Deze populaire betaalmethode wordt door zowel consumenten als zakelijke shoppers regelmatig gebruikt om af te rekenen.

Eén van de grote voordelen van iDEAL is dat het bedrag meteen betaald is en de betaling ook bevestigd wordt voor jou. Zo kun je direct na betaling het product of de dienst leveren. Voor de koper is het nadeel dat zij eerst afrekenen voordat zij het product zien. Dit kan in bepaalde gevallen leiden tot afgebroken aankopen.

2. Creditcard: gevestigd, nu bestellen, later betalen

Voor veel bedrijven zijn creditcards niet meer weg te denken. Het grote voordeel is dat aankopen op rekening gedaan worden en de koper het product pas betaalt nadat alles in orde is. De kosten voor de verkoper verschillen, afhankelijk van het type en de hoeveelheid transacties. Voor de verkoper moet er uiteraard rekening gehouden worden met rente wanneer er uitgesteld of gespreid betaald wordt.

Ook is er bij het betalen met creditcard kans op fraude, maar gelukkig is dit door de creditcard providers goed geregeld en kan zowel de koper als verkoper hierop vertrouwen.

3. Digital wallets: redelijk nieuw, maar erg populair

Binnen de online betalingen zijn wallets zoals PayPal, Apple Pay en Google Pay de afgelopen jaren aanzienlijk in populariteit gestegen. De klant registreert zich bij de wallet-provider en slaat hier zijn betaalmethoden in op, om deze vervolgens met biometrie (bijv. een vingerafdruk) te kunnen gebruiken.

Per wallet zijn er verschillen in de werking, maar over het algemeen zijn wallets een snelle, veilige manier om online te betalen.

4. Op factuur betalen: vertrouwd binnen het b2b segment

Op rekening, of op factuur betalen, is al geruime tijd een favoriete betaalmethode binnen de b2b markt. Veel bedrijven geven de voorkeur aan op factuur betalen. Het product eerst zien voordat ze betalen is een belangrijke factor, maar ook voor de administratie is het fijner om een factuur te krijgen. Eén van de nadelen is dat de verkoper het vertrouwen aan de koper moet geven, en dus een risico loopt d.m.v. uitblijven betaling.

Om dit tegen te gaan hebben wij een product ontwikkeld waarmee op factuur betaald kan worden maar het risico niet bij de koper ligt, maar bij ons. Meer informatie over dit product kun je hier vinden.

5. Onder rembours: zekerheid

De bestelling wordt betaald aan de leverancier bij het moment van leveren. Betalen onder rembours geeft de klant het voordeel dat ze pas hoeven te betalen wanneer zij de bestelling in ontvangst nemen. Als verkoper mag je hier geen slaatje uit slaan.

Het is wettelijk niet toegestaan om andere dan de werkelijk gemaakte kosten door te berekenen. Wel kun je ervoor kiezen geen verzendkosten in rekening te brengen. Dat maakt het bestellen voor je klant een stuk aantrekkelijker.

6. Contant bij afhalen: extra contactmoment

Een extra betaalmogelijkheid is contant betalen bij afhalen. Je moet dan wel een fysieke winkel hebben of een magazijn waar je klanten wilt en kunt ontvangen. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen en krijgen bovendien een indruk van het soort bedrijf waar zij producten bestellen. Dat geeft vertrouwen. Je krijgt daarnaast je klant ook persoonlijk te zien: zo’n contactmoment is goud waard.

7. Buy Now, Pay Later: razend populaire achteraf betaalmethode

Inmiddels zijn ze bijna niet meer weg te denken uit de b2c markt, de Buy Now, Pay Later betaalmethoden. De afgelopen jaren zijn deze betaalmethode super snel zeer populair geworden. Ze bieden de consument de mogelijkheid om later te betalen, vaak binnen 14 of 30 dagen, of verspreid over verschillende termijnen.

Deze betaalmethoden kunnen een goede manier zijn om je orderwaarde of checkoutconversie te verhogen.

8. Betaalverzoeken: makkelijk en snel

Even een Tikkie sturen, wie kent het niet. Betalen via een Tikkie is binnen de consumentenmarkt (C2C) alom bekend. Minder bekend is echter de optie om dit aan zakelijke klanten (B2B of B2C) te doen. Gemiddeld worden betaalverzoeken door 80% van de ontvangers binnen 1 dag betaald.

Als je niet zeker weet of zakelijke Tikkie’s bij jouw bedrijf passen, kun je deze vragen beantwoorden om erachter te komen.

Zakelijk op factuur betalen zonder gedoe?

Integreer Achteraf betalen als betaalmethode in je webshop en laat zakelijke klanten op factuur betalen. Uitbetaling is direct en 100% gegarandeerd.

Bekijk Achteraf betalen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Zakelijk op factuur betalen aanbieden?

Achteraf Betalen van ABN AMRO is een b2b betaaloplossing die online betalen op factuur mogelijk maakt - zonder risico. ABN AMRO neemt het debiteurenrisico op zich en betaalt 100%, direct uit.