1. Laat u niet van de wijs brengen
De zaken gaan goed, zó goed dat u ineens langere werkdagen moet maken. U breidt het assortiment uit, investeert in nieuwe producten of materialen en moet misschien meer personeel aannemen. Daarin schuilt het gevaar dat de groei met u op de loop gaat. Pak de tijd om wat afstand te nemen. Ga na wat uw kernkwaliteiten zijn, zoals het product of de dienstverlening waaraan u de groei te danken heeft. De strategie zult u aan de veranderende omstandigheden moeten aanpassen. Uw visie niet, daar houdt u aan vast. Leer ook van andere bedrijven in de groei en sluit u aan bij een ondernemersclub.
2. Neem uw rol in heroverweging
Als uw bedrijf groeit, zult u niet meer alles alleen of met een paar man kunnen doen. U heeft (meer) personeel nodig om aan de toenemende vraag te voldoen. Dat is moeilijk voor ondernemers die gewend zijn om alleen aan zichzelf verantwoording af te leggen. Een ondernemer in de groei leert delegeren. U houdt niet meer alleen alle ballen in de lucht, maar vertrouwt op bekwame collega’s. Kijk eens in de spiegel en ga na wat u in de nieuwe situatie het liefste doet. Zonder de leiding over te dragen, kunt u best een stapje opzij doen. Draag de operationele zaken bijvoorbeeld over en concentreer u alleen nog op klantbeheer. Maak uw collega’s mede-verantwoordelijk voor het resultaat van de onderneming. Wees ook niet bang om mensen aan te nemen die slimmer zijn dan u.
3. Maak de groei beheersbaar
4. Blijf zichtbaar voor uw klanten
In groei schuilt het risico dat u bestaande klanten van u vervreemdt. U moet namelijk uw aandacht verdelen over meerdere klanten. Zo wordt het moeilijker om uw trouwe klandizie met dezelfde toewijding te bedienen. Vergeet nooit hoe belangrijk aandacht is voor uw klanten. Zorg daarom ook dat u daar regelmatig zelf tijd voor vrijmaakt. Ook als daar niet direct aanleiding voor is. Op de koffie komen, wordt door iedere klant gewaardeerd. Een belangstellend telefoontje kan ook wonderen doen.