Sponsoring: meerwaarde voor u als ondernemer

13 augustus 2020 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

Sponsoring is niet zomaar geld of goederen weggeven. Met de juiste sponsoring vergroot u uw goodwill, uw netwerk én uw naamsbekendheid. En dat kan voor meer business zorgen. Vaak zijn de kosten nog aftrekbaar ook.

Van zzp’er tot DGA: sponsoring kan voor iedere ondernemer interessant zijn. Onder sponsoring verstaan we een gift - geld, goederen of iets anders - in ruil voor reclame of naamsbekendheid. Als zzp’er kunt u bijvoorbeeld de shirts betalen van het eerste team van de hockeyclub, een DGA kan besluiten de hele vereniging te sponsoren in ruil voor reclame op de kleding, op de website en op borden langs de velden.

Sportief of maatschappelijk

Sponsoring hoeft zich overigens niet te beperken tot een sportverenging of evenement: u kunt ook uit maatschappelijke betrokkenheid sponsoren, zoals een buurthuis of een stichting die u een warm hart toedraagt. Het is vaak ook leuk om als sponsor bij een vereniging of evenement betrokken te zijn. Kies een doel dat past bij uw business, bijvoorbeeld de bouw van een buurthuis als u aannemer bent.

Goed voor uw bedrijf

Een ondernemer die denkt dat sponsoring vooral anderen helpt en verder alleen maar geld of goederen kost, heeft het mis. Want wie een passend sponsordoel kiest, kan daarvan ook zakelijk profiteren! De voordelen op een rij:

  1. Goodwill

    Goodwill is een belangrijke meerwaarde voor een onderneming. Goodwill creëert een vriendelijk imago rondom uw merk. Mensen hebben vaak een emotionele binding met een sporter, artiest of evenement. Door te sponsoren wordt u als ondernemer daarmee positief geassocieerd, waardoor u uiteindelijk ook kans maakt op het binnenhalen van meer klanten.

  2. Naamsbekendheid

    Sponsoring kan de naamsbekendheid van uw bedrijf in een rap tempo vergroten. De naam en logo van uw bedrijf kunnen op allerlei plaatsen naar voren komen. Wie z’n sponsordoel goed uitkient, kan heel gericht aan goodwill en/of naamsbekendheid werken. Ga nooit zomaar op elk sponsorvoorstel in maar kijk naar het rendement dat u uit uw investering wilt halen. Onderzoek waar uw doelgroep zich bevindt en zorg dat daar uw logo en naam te zien is. En leg alles vast in een degelijk sponsorcontract.

  3. Klantenwerving

    Door het sponsoren van een vereniging of evenement kunt u ook nieuwe klanten aan u binden. Iemand die u kent, zal eerder uw klant worden. Sponsoring geeft ook veel mogelijkheden tot netwerken. Een slimme ondernemer neemt potentiële of bestaande klanten mee naar een gesponsorde wedstrijd of evenement.

Wanneer kosten aftrekbaar

Als uw sponsoring wordt gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten aftrekbaar. Als ondernemer handelt u in zakelijk belang als u bijvoorbeeld uw lokale tennisclub sponsort en uw bedrijfsnaam staat op shirtjes en op reclameborden langs het veld. Dan sponsort u uit zakelijk oogpunt, aangezien uw naamsbekendheid in de regio wordt vergroot. De kosten zijn in dat geval aftrekbaar en de BTW kan als voorbelasting worden afgetrokken in de omzetbelasting. Zorg dan wel dat op de factuur de tegenprestatie vermeld staat.

Wanneer kosten niet aftrekbaar

De fiscus kijkt streng naar het zakelijk belang bij sponsoring. Soms wordt vooral gesponsord uit hobbyisme, privébelang of zijn de voordelen voor uw bedrijf vaag. Het is - vooral als het om grotere bedragen of veel goederen gaat - goed om vooraf met uw accountant te overleggen of het zakelijk belang van uw sponsoring voldoende kan worden aangetoond.

Sponsoring kost u ook tijd

Met de partij die u sponsort ontstaat altijd een wisselwerking tussen hoeveel u sponsort en wat u daarvoor terugkrijgt. Maak daarin een zorgvuldige afweging als het zakelijk belang voor u voorop staat. Als de sportclub, buurthuis of evenement u gewoon na aan het hart ligt, geldt dat natuurlijk wat minder. Hou er ook rekening mee dat u er met het geven van geld of goederen meestal nog niet bent. Als sponsor krijgt u te maken met organisatorische zaken, faciliteren, administratie en vergaderingen. U zult als sponsor ook zelf actief moeten zijn om het maximale rendement uit uw investering te halen.

ABN AMRO als sparringpartner

Uw contactpersoon bij ABN AMRO kent uw bedrijf en kent de markt. Als u sponsoring overweegt, staan we altijd klaar om vooraf met ons te sparren over de mogelijkheden.

Lees meer ondernemersverhalen en tips over Productontwikkeling en Netwerken.
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Ontdek waarmee uw bedrijf verder komt

Binnen een paar minuten weten wat uw bedrijf nodig heeft? Start de intake, beantwoord de zeven vragen en zie meteen met welke innovatieve diensten of oplossingen we uw bedrijf verder helpen.

Doe de intake