Speel in op de veranderende pullfactoren
Crisistijd maakt mensen onzeker. Personeel moet gedwongen voor een langere periode thuiswerken en contracten worden niet verlengd. Het is dan ook niet gek dat de redenen voor een werknemer om voor een werkgever te kiezen, veranderd zijn. Nu, meer dan ooit, zijn we op zoek naar duidelijkheid en vastigheid. Dit is dan ook precies wat u met uw employer brand moet uitstralen. Wilt u uw employer branding versterken? Dan kunt u het beste inspelen op de veranderende 'pullfactoren' van werknemers. Hieronder leest u hoe u dit aanpakt.
Communiceer open over de coronamaatregelen
Nieuwe maatregelen, versoepelde maatregelen: in deze tijd heerst er veel onzekerheid op de werk- of thuisvloer. (Potentiële) werknemers hebben behoefte aan duidelijkheid. Communiceer open en transparant over de genomen maatregelen binnen het bedrijf. Welke stappen neemt de werkgever om de veiligheid van werknemers te waarborgen? Hoe kunnen zij hun werk nog goed doen? En wat zijn de consequenties voor het personeel? Eerlijke communicatie is hierbij key. Schep geen valse verwachtingen, maar communiceer duidelijk over de impact die de coronacrisis op het bedrijf heeft, ook op de lange termijn. Vertrouwen creëren, dát is nu belangrijk. Laat ook uw waardering blijken aan het personeel en bedank ze voor de inzet en flexibiliteit die nu van ze gevraagd wordt. Toon begrip voor de situatie waarin zij zich nu bevinden. De wijze waarop u als werkgever nu in crisistijd met uw personeel omgaat, heeft grote invloed op uw reputatie bij huidige en potentiële werknemers. Wees u hiervan bewust.
Bied potentiële werknemers zekerheid
In tijden van crisis zijn we naarstig op zoek naar zekerheid. Dat ziet u ook terug in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van de Intelligence Group. Hierbij gaf een derde van de werknemers aan dat zij alleen van werkgever zouden switchen wanneer de nieuwe functie geen proeftijd heeft. Ga bij uw bedrijf na hoe u de proeftijd zou kunnen omzeilen. Op welke andere manier zou u erachter kunnen komen of de kandidaat geschikt is voor de functie? Denk bijvoorbeeld aan een online assessment. Middels een reeks testen krijgt u inzicht in de persoonlijkheid, het gedrag en de capaciteiten van de kandidaat. In één oogopslag ziet u of hij of zij geschikt is voor de functie. Zo kun u een goede, beargumenteerde keuze maken bij het wel of niet aannemen van de kandidaat.
Voer meer oriëntatiegesprekken
Uit het onderzoek van de Intelligence Group bleek ook dat meer werknemers nu openstaan voor een oriënterend gesprek. Maak hier gebruik van en voer niet alleen met nieuwe, maar ook met huidige werknemers een gesprek. Zo kunt u samen bespreken wat u voor elkaar kunt betekenen in deze situatie.
Bedenk goed hoe u naar buiten treedt
Alle uitingen die u nu de wereld instuurt, krijgen door de crisis een andere dimensie. Ga bij elke actie, campagne of andere uiting dus eerst na of het nu een goede tijd is om hiermee naar buiten te treden. Oppervlakkige campagnes kunnen niet sympathiek overkomen. Dit heeft niet alleen invloed op het bedrijfsmerk, maar ook op het werkgeversmerk!