Ondernemerstips

Voorkom onbetaalde facturen met een kredietwaardigheidscheck

11 januari 2022 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Wanneer u een nieuwe klant binnenhaalt, is dat vaak goed nieuws. Maar het binnenhalen van een nieuwe klant is vaak pas écht succesvol als hij of zij de facturen betaalt. Hetzelfde geldt wanneer u een samenwerking met een nieuwe leverancier aangaat. Door voor nieuwe samenwerkingen een kredietwaardigheidscheck uit te voeren, krijgt u inzicht in de kredietwaardigheid en kan u beter bepalen of u de samenwerking aan wilt gaan. In dit artikel leest u meer over de betekenis van kredietwaardigheid, hoe u de kredietwaardigheid van een bedrijf controleert en wat de do’s en don’ts rondom een credit check zijn.

Kredietwaardigheid betekenis

De betekenis van kredietwaardigheid is relatief simpel uit te leggen. Een onderneming is kredietwaardig wanneer het rekeningen kan betalen én rekeningen daadwerkelijk betaalt. Over het algemeen gaan bedrijven alleen in zee met partijen die kredietwaardig zijn en dus hun rekeningen (kunnen) betalen.

De kredietwaardigheid toetsen voorafgaand aan een samenwerking is daarom vaak een vast onderdeel bij bedrijven. Kredietwaardigheid is een term die echter niet alleen toepasbaar is op bedrijven, maar ook op individuen en landen.

Een term die vaak gepaard gaat met kredietwaardigheid is ‘kredietscore’ of ‘credit score’. Dit is een methodiek waarmee men test of een aanvrager van bijvoorbeeld een lening voldoende kredietwaardigheid heeft om deze af te sluiten. Des te beter de kredietscore, des te groter de kans dat een lening wordt verstrekt.

Wat is een credit check?

Het is goed om te weten dat de begrippen credit check, kredietcheck en kredietwaardigheidscheck hetzelfde betekenen. De definitie ervan omvat eigenlijk niets anders dan de kredietwaardigheid van een ander bedrijf natrekken. Een van de grootste redenen voor bedrijven om een kredietwaardigheidscheck uit te voeren, is onbetaalde facturen voorkomen.

U onderzoekt als het ware hoe een bedrijf – een leverancier, partner of klant – er financieel voor staat en of die partij wel of niet kredietwaardig is. Uiteindelijk zorgt een kredietcheck voor meer zekerheid, voorafgaand aan eventuele samenwerkingen.

Uit welke onderdelen bestaat een kredietwaardigheidscheck?

De kredietwaardigheid testen van een ander bedrijf begint vaak bij het benaderen van een externe partij om de kredietwaardigheidscheck uit te voeren. Maar wanneer u zo’n credit check uit laat voeren, ontvangt u vaak niet alleen een antwoord op de vraag: is een bedrijf kredietwaardig?

Alle benodigde informatie wordt namelijk opgeleverd in de vorm van een bedrijfsrapport, waarin ook overige bedrijfsinformatie staat vermeld. Denk hierbij aan onder andere de volgende onderdelen:

  • De evolutie van de kredietwaardigheid van het bedrijf;

  • Algemene gegevens (rechtsvorm, KvK -en btw-nummer, aantal medewerkers, vestigingen en contactgegevens);

  • Een evolutie van de betaalscore en kredietlimiet over de afgelopen 12 maanden;

  • De groepsstructuur, de bestuurders en alle aandeelhouders;

  • Opmerkelijke gebeurtenissen in het verleden of in de toekomst (faillissementen van de bestuurder, dagvaardingen en fusievoorstellen);

  • Indicaties zoals groeiverwachting, kans op faillissement en kans op opheffing.

Dergelijke informatie in de vorm van een bedrijfsrapport geeft dus veel inzicht over de financiële status, het betaalgedrag, kredietwaardigheid en overige zaken. Maar voordat u zelf de kredietwaardigheid van andere bedrijven kunt controleren, is het goed om antwoord te krijgen op de vraag: hoe werkt een kredietcheck precies?

Wat levert een kredietwaardigheidscheck op?

Naast inzicht in de (financiële) prestaties van andere bedrijven, zorgt een kredietwaardigheidscheck voor veel meer zekerheid voor ondernemers. Facturen die niet worden betaald zijn namelijk nog steeds een grote reden voor het failliet gaan van bedrijven.

Door tijdig een credit check uit te voeren, profiteert u van o.a. de volgende voordelen:

  • Een vergrote kans om onbetaalde facturen te voorkomen;

  • Tijdsbesparing doordat u niet achter onbetaalde facturen hoeft aan te gaan;

  • Minimalisatie van de risico’s door een relatief klein bedrag te investeren;

  • Inzicht in de betrouwbaarheid van een eventuele partner of leverancier;

  • U haalt eventuele onderbuikgevoelens weg;

  • U weet met welke persoon of personen u zakendoet;

  • U bespaart tijd doordat u maar één bron hoeft te raadplegen.

Lees meer ondernemersverhalen en tips over Betaald krijgen.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Benieuwd welke oplossingen uw bedrijf verder helpen?

Wij helpen u graag met meer dan alleen bankproducten. Ontdek waarmee uw onderneming verder komt.

Start de Productwijzer