Wat is employer branding en waarom is het belangrijk?

20 juli 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

‘Waarom gaat die sollicitant nu toch naar de tegenpartij?’ Misschien heeft u zichzelf deze vraag ooit weleens gesteld. Met de toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in de horecabranche door de coronacrisis, is de strijd om talent groot. Maar niet verloren. Employer branding maakt het namelijk mogelijk uw bedrijf te onderscheiden van anderen. Wat employer branding is en hoe het u helpt als beste werkgever uit de verf te komen, leggen we in dit artikel haarfijn uit.

Wat is employer branding? 

De betekenis van employer branding ligt vooral in het aantrekkelijk maken van uw bedrijf, zodat talent graag bij u wil werken. Vertel het verhaal van uw bedrijf, wat u doet voor uw medewerkers en wat voor werkgever u ben, dat is waar een goede employer brand om draait. Hier hebben uw huidige werknemers ook een rol in. Door verhalen van werknemers te delen, bouwt u aan uw reputatie als werkgever. Dit versterkt uw positie op de arbeidsmarkt.

Hoe aantrekkelijker uw bedrijf is voor potentiële werknemers, hoe groter de kans dat u talent binnenhaalt.

Hoe verbeter ik mijn employer branding? 

Als u aan de slag gaat met employer branding, zijn twee zaken essentieel: het vertellen van uw unieke verhaal en het waarmaken van dat verhaal.

Een goede manier om het verhaal van uw bedrijf in kaart te brengen, is ’employee journey mapping’. Dit begrip gaat vooral over de ervaring van de werknemer in relatie tot de werkgever. De employee journey bestaat uit drie fasen:

  • solliciteren;

  • in dienst treden;

  • uit dienst treden.

Om hier een goed beeld van te krijgen, is het belangrijk dat u zich in uw medewerker verplaatst. Hoe ervaart hij of zij het eerste contact met uw bedrijf, hoe verliep de indiensttreding en hoe ervaren uw huidige werknemers het werken bij uw bedrijf? Allemaal zaken waarmee u de employee journey beter in kaar brengt.

Maar het verhaal alleen is niet genoeg. U, of beter gezegd uw bedrijf, moet het ook waarmaken. Het verhaal van uw bedrijf kan u helpen om te bepalen op welke vlakken uw bedrijf het al goed doet en waar nog verbetering nodig is. Breng alle fasen van de employer journey, de huidige en gewenste situatie in kaart, bijvoorbeeld door een werksessie met uw medewerkers te organiseren en verbeteracties te bedenken.

Dit levert in korte tijd veel inzicht en ideeën op. Van oplossingen voor de lange termijn tot quick wins waar u morgen al mee begint. Allemaal om te zorgen dat potentiële kandidaten voor openstaande vacatures een goed beeld van uw organisatie krijgen.

Tips voor een sterk employer brand

Een sterk employer brand bouwt u vooral van binnenuit. Via onderstaande stappen bent u snel op weg naar een uitstekend employer brand.

  1. Bouw een sterk interne cultuur: inspireer en bind medewerkers om zo intern een sterk merk te creëren. Dit helpt om een authentiek en geloofwaardig imago voor uw bedrijf als aantrekkelijke en goede werkgever te creëren. Zorg dus dat medewerkers zich bewust zijn van de visie van het bedrijf en zich actief betrokken voelen bij het bedrijf. Bij veel organisaties is dit nog in ontwikkeling. Het is een proces van langere adem, maar wanneer de aanpak goed is, levert het veel op.

  2. Laat zien wat u onderscheidt van andere werkgevers: wat waarderen uw huidige medewerkers aan uw organisatie? Is er een goede werk-privé-balans? Hebben jullie regelmatig leuke bedrijfsuitjes? Antwoorden op vragen als deze zijn goed te gebruiken in vacatureteksten en op de website van uw bedrijf.

  3. Maak van uw medewerkers de trouwste ambassadeurs: als een organisatie een sterke interne cultuur heeft met betrokken medewerkers, gedragen zij zich als ambassadeurs van de organisatie. Dit is een belangrijk element in het creëren van een sterk employer brand. Maak medewerkers ook bewust van de rol die zij hebben. Zij hebben allemaal een uniek verhaal om te delen met de buitenwereld. Stimuleer ze dan ook om dat te doen. (Maar verplicht ze nergens tot; als zij u als goede werkgever zien, doen ze dit vaak vanzelf.)

  4. Ken uw doelgroep: wat voor medewerkers zoekt u? Pas uw communicatiemiddelen daar op aan. Wilt u jonge mensen aantrekken, zorg dan voor vlot geschreven vacatureteksten en bereik hen via social media. In dit artikel behandelen we hoe u uw zoekstrategie gericht toepast.

  5. Wees transparant en authentiek: schep geen valse verwachtingen. De verleiding bestaat om breed uit te meten hoe fantastisch uw bedrijf is. Dat enthousiasme is natuurlijk heel aanstekelijk, maar u schept daarmee ook verwachtingen bij een nieuwe medewerker. Zorg dat uw verhaal authentiek is en durf daarin ook transparant te zijn. Geen enkel bedrijf is perfect. Maar een bedrijf dat weet wat zijn sterke en minder sterke punten zijn en daar open over is, kan meestal rekenen op waardering van kandidaten. Blijf dus bij uw bedrijfsidentiteit.

Personeel werven met een specialist

Personeel werven kan lastig zijn voor ondernemers. Misschien heeft u geen tijd voor werving en selectie, of heeft u de kennis niet in huis om de juiste kandidaten te bereiken. In dat geval kan hulp van een communicatie- en recruitmentspecialist helpen. AdverOnline is zo'n specialist en helpt u graag bij het bepalen van de juiste middelen om snel personeel te vinden én te werven. Lees meer via het blok aan de rechterzijde.

Personeel vinden met een specialist in recruitment

Breng samen met communicatiespecialist AdverOnline uw recruitmentuitdagingen in kaart en bepaal wat er nodig is om personeel te vinden voor uw bedrijf.

Lees meer
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Personeel
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Start de Productwijzer

Wij helpen u graag met meer dan alleen bankproducten. Ontdek waarmee uw onderneming verder komt.

Start de Productwijzer