Ondernemerstips

B2B-webshop? Ontdek Achteraf betalen van ABN AMRO

28 november 2023 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Zakelijk op factuur kunnen betalen – ook wel op uitgesteld of op rekening betalen genoemd - is een service die zowel voor de verkoper als koper voordelen heeft. Er zijn echter ook kanttekeningen bij te plaatsen. Zo kan het aanbieden van op factuur betalen een verminderde cashflow en extra werk opleveren voor u als verkoper. Ook kan het voorfinancieren van bestellingen van uw zakelijke klanten een (financieel) risico vormen.

Zakelijk op factuur kunnen betalen – ook wel op uitgesteld of op rekening betalen genoemd - is een service die zowel voor de verkoper als koper voordelen heeft. Er zijn echter ook kanttekeningen bij te plaatsen. Zo kan het aanbieden van op factuur betalen een verminderde cashflow en extra werk opleveren voor u als verkoper. Ook kan het voorfinancieren van bestellingen van uw zakelijke klanten een (financieel) risico vormen.

Oplossing: Achteraf betalen van ABN AMRO

Om zakelijke webshopeigenaren de mogelijkheid te geven hun klanten uitgesteld te laten betalen, zónder de nadelen van op factuur laten kopen, biedt ABN AMRO nu Achteraf betalen aan. Dit is een digitale betaaloplossing voor B2B e-commerce, waarbij zakelijke klanten hun bestelling na 30 dagen kunnen betalen, terwijl de webshopeigenaar de betaling wel alvast ontvangt.

Normaal besproken brengt het geven van een betalingstermijn aan klanten extra risico’s en veel administratief werk met zich mee. Met Achteraf betalen is dit niet het geval: na levering van de bestelling betalen wij u direct uit, zorgen voor de afhandeling van de betaling van uw klant én nemen het debiteurenrisico over. Zo wordt het aanbieden van op rekening betalen makkelijk en veilig.

Waarom Achteraf betalen van ABN AMRO?

Met Achteraf betalen van ABN AMRO kunnen zakelijke klanten – óók als zij zelf niet bankieren bij ABN AMRO – kiezen voor een betalingstermijn van 30 dagen. In plaats van direct bij het afrekenen te betalen, ontvangen ze per mail een factuur en hebben zij 30 dagen om hieraan te voldoen. Dit biedt zakelijke klanten niet alleen meer flexibiliteit en gemak bij het doen van online aankopen, ook zorgt het voor meer conversie, hogere orderwaarden én hogere klanttevredenheid.

Hoe werkt het?

Als zakelijke verkoper kunt u met Achteraf betalen uw klanten uitgesteld laten betalen. Zo biedt u uw klanten een optimale B2B-e-commerce-ervaring, zónder extra risicomanagement en debiteurenbeheer. Achteraf betalen werkt als volgt:

  1. U – als webshopeigenaar - integreert Achteraf betalen plug-in.

  2. Klant plaatst bestelling, kiest Achteraf betalen als betaalmethode, voert KVK-nummer in en – indien klant kredietwaardig wordt geacht – de bestelling wordt doorgevoerd.

  3. U verwerkt en levert de order, klant ontvangt factuur met betalingstermijn van 30 dagen en u ontvangt nu 90% van de transactiewaarde.

  4. Nadat de klant betaald heeft, ontvangt u – onafhankelijk van het debiteurenrisico – direct de resterende 10% van de transactiewaarde. Indien de klant niet betaalt, is dit binnen 90 dagen na vervaltermijn van de factuur.

Wat zijn de voor- en nadelen van uitgesteld betalen?

Voordelen voor B2B-webshops

  • Veilige betaalervaring

  • Hogere conversie

  • Terugkerende klanten

Voor webshopeigenaren betekent dit dat ze hun klanten een extra betaalmethode kunnen aanbieden, wat een positieve invloed heeft op de conversie. Door deze betaalmethode aan te bieden, helpen we verkopers om hun klanten een veilige betaalervaring te bieden, die naadloos aansluit op de rest van de winkelervaring. Door de flexibiliteit neemt de klanttevredenheid toe, wat resulteert in terugkerende klanten. Ook zijn de gemiddelde bestelwaarden vaak hoger wanneer uitgesteld betalen wordt aangeboden.

Voordelen voor zakelijke klanten

  • Flexibiliteit en vertrouwen

  • Betere cashmanagement = meer inkopen

De vraag naar uitgesteld betalen groeit bij kopers in de zakelijke markt. Niet alleen biedt het flexibiliteit, ook het vertrouwen groeit onder zakelijke klanten. Ook ervaren zij een betere cashmanagement, meer ruimte om meer in te kopen en dus sneller te groeien én geen noodzaak meer om bestellingen te annuleren bij onverwachte uitgaven. Lees hier meer over de voor- en nadelen van uitgesteld betalen.

Voor wie is Achteraf betalen beschikbaar?

Op dit moment is de service Achteraf betalen beschikbaar voor webshops die bankieren bij ABN AMRO, transacties hebben tussen € 500,- en € 100.000,- ex. btw, en draaien op het Magento 2-platform.

Zakelijke klanten op factuur betalen aanbieden?

Integreer Achteraf betalen als betaalmethode in uw webshop en laat zakelijke klanten op factuur betalen.

Bekijk Achteraf betalen
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Bedrijfsvoering en Financieel Management.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Meedoen met de pilot?

De pilot van Achteraf betalen start binnenkort met een beperkt aantal klanten. Verkoopt u producten online via een webshop en bankiert u bij ABN AMRO? Schrijf u dan nu vrijblijvend in. Wij nemen contact met u op.