Hogere conversies in uw webshop? Ontdek Achteraf betalen van ABN AMRO | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemerstips

Wél de voordelen van uitgesteld betalen, niet de nadelen: ontdek Achteraf betalen van ABN AMRO

14 november 2023 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Wilt u uw klant uitgesteld betalen aanbieden, maar niet de risico's dragen die het met zich meebrengt? Overweeg dan Achteraf betalen van ABN AMRO. Wél de voordelen, maar geen debiteurenrisico, geen onzekerheid, geen voorfinanciering, geen extra werk.

Door de komst van webshops is het betaalproces voor de klant aanzienlijk veranderd. Voorheen kon de klant zijn of haar online aankoop alleen direct - met iDeal of Creditcard - afrekenen, maar inmiddels behoort uitgesteld betalen ook vaak tot de mogelijkheden. Uitgesteld betalen, ook wel op rekening betalen of op factuur betalen genoemd, biedt veel voordelen voor de klant, maar natuurlijk ook risico's voor de verkoper/webshopeigenaar. In dit artikel lichten we toe wat de voor- en nadelen zijn van uitgesteld betalen bij zakelijke bestellingen, en hoe Achteraf betalen van ABN AMRO dé oplossing biedt. 

Wat is uitgesteld betalen?

Uitgesteld betalen, de naam zegt het eigenlijk al, is het op een later moment kunnen betalen van de verschuldigde rekening. De mogelijkheid om later te kunnen betalen geeft de klant meer vrijheid in het doen van benodigde aankopen, dus webshopeigenaren bieden deze betaalmogelijkheid graag aan. Zeker voor zakelijke klanten van B2B-webshops, waarbij het vaak om grotere bestellingen gaat, krijgt de koper meer financiële bewegingsruimte en zal daardoor eerder geneigd zijn om de bestelling af te ronden.  

Voordelen van uitgesteld betalen – voor zakelijke klanten én B2B-webshops

Er zijn veel voordelen voor B2B-webshops om klanten op rekening te laten betalen:

  1. financiële betalingsruimte voor de koper, want betalen binnen 30 dagen na aankoop zorgt ervoor dat kopers sneller hun bestelling plaatsen, ook al hebben zij bijvoorbeeld een tegenvallende maand achter de rug; 

  2. de vertrouwensband tussen koper en verkoper, want als koper het vertrouwen krijgt om later te betalen, voelt hij zich gewaardeerd en heeft daardoor een positievere klantervaring.
  3. de vermindering van obstakels en frictie in het aankoopproces voor de koper; én

  4. meer vrijheid voor de koper, omdat hij of zij de bestelling eerst thuis kan bekijken.

Door de voordelen verbetert de klantervaring aanzienlijk en is daardoor gunstig voor de webshopeigenaar. Webshops die achteraf betalen aanbieden, hebben daardoor
  • 10-30% meer conversie; 

  • hogere gemiddelde bestelwaarden, én; 

  • een toenemende klanttevredenheid. 

Wat zijn de nadelen voor webshops?

Toch zijn er ook nadelen voor de verkoper of webshopeigenaar. Zo ervaren zij de volgende negatieve bijkomstigheden: - een verminderde cashflow door de voorfinanciering, waardoor er een ‘gat’ ontstaat tussen de geplaatste bestelling en de daadwerkelijke betaling; - het risico op wanbetaling door koper en daarmee gepaarde onzekerheid of er wel degelijk betaald wordt binnen 30 dagen; - indien er niet binnen de betalingstermijn betaald wordt, levert het extra werk op, omdat via het incasso-traject betalingsherinneringen gestuurd moeten worden; - bijkomend risico dat eigen klanten in financiële problemen komen.

Omdat online bedrijven met een webshop de financiële risico's voor hun business vooraf niet goed kunnen inschatten, bieden veel zakelijke webshops ofwel helemaal geen verkoop op factuur aan, ofwel alleen aan klanten die al vaker besteld (en betaald) hebben. Zo wordt uit voorzorg voor eventuele risico's soms minder verkocht dan wellicht zou kunnen. En dat is zonde. Zeker omdat het aanbieden van uitgesteld betalen veel voordelen biedt en de groei van online ondernemingen kan stimuleren. Daarom heeft ABN AMRO een nieuwe betalingsmethode ontwikkeld waarmee de verkoper wél de voordelen van uitgesteld betalen heeft, maar de verkoper níet de risico's hoeft te dragen die het met zich meebrengt.

Achteraf betalen van ABN AMRO: wél de voordelen, niet de nadelen

Achteraf betalen, de nieuwe betaalmethode speciaal ontwikkeld voor B2B e-commerce, geeft ondernemers met een webshop wél de voordelen van uitgesteld betalen, maar ondervangt tegelijkertijd de nadelen. ABN AMRO betaalt de verkoper namelijk direct het bedrag wat normaal gesproken voorgefinancierd wordt, waardoor zij zich geen zorgen meer over hoeven te maken over of de klant wel op tijd gaat betalen. En omdat Achteraf betalen ook de afwikkeling van facturen overneemt, hoeft er niet meer achter geld aan worden gejaagd met facturen en betalingsherinneringen. Zo houdt de ondernemer meer tijd over voor wat er echt toe doet: de onderneming verder laten groeien!

Hoe werkt Achteraf betalen van ABN AMRO?

  1. Verkoper integreert Achteraf betalen - Achteraf betalen wordt toegevoegd als betaalmogelijkheid in de check-out. Uitgesteld betalen is nu mogelijk.

  2. Koper gebruikt Achteraf betalen - Koper plaatst een bestelling en selecteert Achteraf betalen als betaalmethode en betaalt nu op rekening zonder extra kosten. Klant voert KVK-nummer in, kredietwaardigheid wordt (binnen enkele seconden) gecontroleerd.

  3. Verkoper verwerkt en levert de order - Na levering van de bestelde producten ontvangt de klant een factuur met een betaaltermijn van dertig dagen. De verkoper krijgt nu 90% van de transactiewaarde.

  4. Koper betaalt, verkoper ontvangt - Achteraf betalen regelt de afwikkeling. Direct nadat de koper heeft betaald, ontvangt de verkoper de resterende 10% van de transactiewaarde. Kortom: Achteraf betalen van ABN AMRO, de nieuwe digitale betaaloplossing voor B2B-e-commerce, biedt wél de voordelen van uitgesteld betalen, maar niet de nadelen.

Plan vrijblijvend een adviesgesprek

Wilt u meer weten over Achteraf betalen? Lees dan verder op onze algemene pagina over Achteraf betalen. Heeft u concrete vragen over Achteraf betalen of wilt u liever persoonlijk advies? Onze adviseurs helpen u graag verder. Plan vrijblijvend een adviesgesprek en ontdek hoe Achteraf betalen kan bijdragen aan de groei van uw onderneming.

Zakelijke klanten op factuur betalen aanbieden?

Integreer Achteraf betalen als betaalmethode in uw webshop en laat zakelijke klanten op factuur betalen.

Bekijk Achteraf betalen
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Bedrijfsvoering en Financieel Management.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Ontdek welke oplossing bij uw onderneming past

Benieuwd welke oplossing uw bedrijf het best verder helpt? Start de Productwijzer, beantwoord enkele vragen en zie direct welke oplossingen passen bij uw situatie.