Ondernemersverhalen

Impact Nation helpt ABN AMRO met verduurzamen door data-opslag te minimaliseren

21 december 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

Als initiatief van The Next Web, Impact Hub en ABN AMRO, is Impact Nation jaren geleden opgericht om externe bedrijven te helpen met verduurzamen. Het project en de behaalde resultaten bevallen echter zo goed, dat initiatiefnemer ABN AMRO zélf besloot deel te nemen aan het programma van Impact Nation. Als bank zijn er immers tal van mogelijkheden om te verduurzamen. Lees verder om erachter te komen hoe Impact Nation ABN AMRO hielp met een van hun uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

Het begin van een duurzame samenwerking

Duurzaamheid wordt een steeds groter thema voor bedrijven. Zo ook voor ABN AMRO. Maar met zoveel manieren om te verduurzamen, kan het lastig zijn om te kiezen waar te beginnen. Met die gedachte sloot Marcel Verkaik – Product Development Manager van ABN AMRO’s Digital Workplace Team – zich aan bij Impact Nation. Want als het duurzaamheidsinitiatief andere bedrijven kon helpen met verduurzaming, dan moest dat voor ABN AMRO ook mogelijk zijn. En zo ontstond een duurzame samenwerking.

‘Wij wilden graag iets bedenken vanuit de vraag: hoe kunnen wij binnen onze eigen afdelingen toegevoegde waarde creëren op duurzaamheid, waar iedereen aan mee kan doen? Omdat wij als bank veel systemen gebruiken, zien we hoeveel data daarin omgaat.’, vertelt Marcel in gesprek met Impact Nation. ‘Hierdoor dachten we: elke gebruiker gebruikt eigenlijk data voor documenten die hij helemaal niet meer gebruikt. Maar het staat er wel, wat zorgt voor een verslechtering van onze carbon footprint.’, vervolgt hij.

De carbon footprint verkleinen en data-opslag minimaliseren

Door op deze manier na te denken over het verkleinen van de carbon footprint, ontstond het idee om medewerkers bewuster te maken van hun data-opslag en de gevolgen voor het milieu. ‘Als we de gebruiker zover krijgen dat zij de data die ze niet gebruiken verwijderen en dus bijdragen aan het duurzamer zijn van de bank, dan is dat voor ons het allerbelangrijkst.’, geeft Marcel aan.

Dit eerste idee resulteerde uiteindelijk in de volgende duurzaamheidsuitdaging: de data-opslag minimaliseren en daarmee de carbon footprint van ABN AMRO en zijn medewerkers verkleinen. Voor alle collega’s betekende dit dat overbodige documenten verwijderd moesten worden. Een simpel ogend idee, maar om impact te maken moesten er toch flinke stappen worden gezet. Het doel was dan ook om 55 procent van de medewerkers te motiveren en daarmee de data-opslag met 70 procent te verminderen. Maar op welke manier kon Impact Nation daarbij helpen?

Een duurzame partner om concrete resultaten te behalen

‘Impact Nation heeft ons in contact gebracht met een partij die ons daadwerkelijk met de oplossing voor ons probleem gaat helpen. Dat is Eevie; een app die je kan gebruiken om je gedrag te monitoren.’, vertelt Verkaik. Een van de belangrijkste opdrachten was namelijk het gedrag van de ABN AMRO-collega’s veranderen. Eevie was daardoor een perfecte partner.

‘Naast dat, was Eevie niet alleen een partner voor op app-gebied, maar ook op ontwikkelgebied. Met een gemotiveerde partner merk je dat je het samen wil doen.’ De oplossing ligt volgens Marcel echter niet alleen bij de partner, maar ook intern. ‘Wij hebben meerdere afdelingen binnen de bank die hierbij wilden helpen, en Lead by Example wilde het initiatief zelfs overnemen. Vooral om andere challenges te doen en onze duurzaamheid als bank nog verder te verbeteren.’

Hoe Eevie helpt bij duurzaam ondernemen

Eevie ontwikkelt een tool voor medewerkersbetrokkenheid die bedrijven helpt bij het plannen en uitvoeren van configureerbare duurzaamheidsprogramma’s. Hiermee is het voor bedrijven mogelijk een klimaatvriendelijke werkcultuur te bevorderen, zodat decarbonisatie-doelstellingen kunnen worden behaald.

Wat heeft de samenwerking met Impact Nation en Eevie al opgeleverd?

‘Concreet zien wij dus al dat er verbetering is in het gedrag. In gesprek met een aantal ABN AMRO-collega’s hoor je dat het gedrag nu al anders is. Je ziet dat er van de manieren die wij pretendeerden te gebruiken, gebruik wordt gemaakt. Dat is concreet de grootste gain die wij hebben, er is dus verandering in het gedrag.’, vertelt Marcel. ‘Mensen worden bewuster van hun gedrag, gaan opruimen en andere manieren vinden om documenten met elkaar te delen, zodat ze op sustainability-aspect kunnen bijdragen aan een betere bank.’, vervolgt hij.

‘Wat Impact Nation doet: het helpt je echt om je doelstelling concreet te maken en partners te vinden waarmee je verder komt. Ik durf eerlijk te zeggen: als wij niet met Impact Nation hadden meegedaan, dan hadden we vast iets bedacht, maar nooit met het resultaat dat we nu al hebben behaald. Het is een fantastisch initiatief om bedrijven met een vraag te koppelen aan oplospartijen.’

Bekijk het volledige interview met Marcel Verkaik

Ook beginnen met duurzaam ondernemen of vervolgstappen zetten?

Starten met duurzaam ondernemen kan een flinke uitdaging lijken. Een partner die u helpt tijdens de beginfase of juist nadat u zelf al bent begonnen, kan veel nieuwe inzichten geven. Plan daarom een vrijblijvend gesprek met Impact Nation in, om erachter te komen welke mogelijkheden duurzaam ondernemen er voor uw onderneming zijn.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team via impactnation@abnamro.nl.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Bekijk Impact Nation
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Duurzaamheid.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.