Impact Nation Live: de resultaten na 100 dagen verduurzamen | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemersverhalen

Impact Nation Live: de resultaten na 100 dagen verduurzamen

03 mei 2022 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Donderdag 7 april 2022 was het weer zover, Impact Nation Live, waar vijf deelnemende bedrijven hun resultaten van het honderddagentraject van Impact Nation presenteerden. Het event werd geïntroduceerd door ABN AMRO’s Chief Sustainability Officer Maarten Terlouw, waarna de kandidaten hun verhaal deden. In dit artikel leest u hoe Hollarts Plastic Group, Ajax Foundation, Total Packaging en VDMI duurzaam ondernemen in hun bedrijfsvoering hebben opgenomen. Omdat HelloPrint officieel niet bij deze groep hoorde, komen zij in een later artikel aan bod.

Hollarts Plastic Group maakt de keten duurzamer

Allard Froon, Innovatiemanager bij Hollarts Plastic Group, begint zijn verhaal met een aantal schokkende feiten over de visdistributie naar Nederland. Alleen al voor de levering van verse zalm, worden er jaarlijks 3.000.000 dozen piepschuimdozen gebruikt. Eenmalig. Om daarvoor een oplossing te verzinnen, is Hollarts de Impact Nation-challenge aangegaan.

Na de keten in kaart te hebben gebracht, kwamen zij tot de ontdekking dat dozen na gebruik niet meer de keten in mogen. Een klein deel hiervan wordt hergebruikt, maar het grootste deel wordt verbrand. Alles was designed for waste. Daarom werd er gekeken naar het distributiemateriaal in de vleesindustrie, waar al herbruikbare kratten worden ingezet.

Om deze cirkel ook rond te maken voor de visindustrie, zijn er twee bedrijven gevonden die Hollarts gaan helpen in de keten. Momenteel wordt er gewerkt aan een propositie voor een herbruikbaar krat, hiervoor is de hulp van Faber Group ingeschakeld. Over twee maanden test Hollarts met Faber Group de eerste versie van dat concept met twee toonaangevende bedrijven in Europa.

Ajax Foundation maakt impact meetbaar

Ook Jeannette Jongejans, directrice van de Ajax Foundation, start haar presentatie met een aantal belangrijke statements. 1 op de 10 kinderen wordt namelijk gepest in de klas en 1 op de 5 kinderen in Amsterdam heeft obesitas. Kinderen halen de beweegnorm van minimaal 30 minuten buiten spelen niet meer. Genoeg punten waar de Ajax Foundation mee aan de slag kon: gelijke kansen voor alle kinderen.

Om sociale impact meetbaar te maken, en een positieve tendens te creëren op het gebied van kansen voor kinderen, vond Ajax Foundation gedurende het honderddagentraject Panton als goede creatieve expert op het gebied van social impact. Samen zijn zij op zoek gegaan naar een manier om sociale impact meetbaar te maken bij bijvoorbeeld stakeholders en achterban. Samen met de kinderen die zij juist beogen te bereiken, met workshops, clinics en andere contactmomenten.

Er werd zelfs een app ontwikkeld die kinderen meeneemt in de normen en waarden die binnen Ajax spelen.

VDMI past omdenken toe in hun concept

Pascal Burghouwt, Plant Manager bij VDMI Industries, begint zijn presentatie met een herkenbare situatie. “We kennen allemaal de ready-to-use-schoonmaakproducten. Even snel, kiezen voor iets kant-en-klaars. Deze kant-en-klaarproducten bestaan voor 95 procent uit water. En dat hebben we thuis in de kraan. Waar zit de besparing?”

Met deze gedachte is VDMI het honderddagentraject doorgelopen. Samen met de specialisten van Impact Nation, is nagedacht over een manier om een concrete besparing te vinden. En die besparing lag in het gebruiken van schoonmaakconcentraat, in plaats van iedere keer plastic verpakkingen voor 95% gevuld met water te transporteren.

Hieruit vloeide de ‘forever-bottle’ voort, opgezet met schoonmaakconcentraat-producent ZoSchoon. Koop een schoonmaakconcentraat, doe dat in de forever-bottle, vul het verder aan met water en het schoonmaken kan beginnen. Zonder wegwerpverpakkingen, veel minder transport en meer impact.

Total Packaging vervangt plastic door cellulose

“We willen allemaal minder plastic soep in onze omgeving.”, begint Ewald Bleeker, directeur van Total Packaging, zijn verhaal. “De wereld beter achterlaten voor de volgende generatie. Met zijn allen produceren we iedere seconde 200.000 kilo plastic. Tegen 2050 bevat de oceaan meer plastic dan vis.” Schokkende cijfers, dus daar moet wat aan gebeuren.

Toen Ewald in contact kwam met ABN AMRO, werd hem de vraag gesteld: waar zijn jullie mee bezig? Na een aantal gesprekken, bleek dat de challenge die zij op duurzaamheidsgebied hadden, goed paste bij Impact Nation. Samen zijn zij de honderddagen-challenge aangegaan en is er nagedacht over manieren om verpakkingen aan een aantal eisen te laten voldoen. Materiaal mocht niet uit de voedselketen komen én de grondstoffen moeten in ruime mate aanwezig zijn.

Het bedrijf Celwise voldeed aan beide eisen, en zo werd er contact gezocht. Na een diepgaand onderzoek, concludeerde Total Packaging dat de materialen die Celwise gebruikte voor verpakkingen composteerbaar en recyclebaar waren, en dat er minder grondstoffen voor de productie nodig waren. Niet voor niets dat ook P&C en L’Oréal geïnteresseerd zijn in de cellulose-grondstoffen die Celwise inzet.

Bekijk de aftermovie van Impact Nation Live!

Ook (starten met) duurzaam ondernemen via Impact Nation?

Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.

Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Bekijk Impact Nation
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.