HelloPrint wil vooroplopen op het gebied van duurzaamheid
Helaas is de printindustrie niet de meest zuinige industrie. Daarom zoeken ze bij HelloPrint naar manieren om in te spelen op duurzaamheid en willen ze stappen maken op het gebied van verduurzamen. Impact Nation bracht HelloPrint, na het gezamenlijk bepalen van hun doelen, in contact met EcoCart: een scale-up uit San Francisco die een tool ontwikkelde om CO2-uitstoot te compenseren.
CO2-uitstoot compenseren bij iedere bestelling
Bij iedere aankoop krijgt de consument de optie om bij het afrekenen ‘Maak mijn aankoop CO2-neutraal’ aan te vinken. Voor een kleine meerprijs, compenseert EcoCart dan de CO2-uitstoot die HelloPrint maakt bij een bestelling. ‘Zij hebben expertise in de e-commerce-markt, en dat is ook waarom het zo waardevol is om met hen samen te werken’, vertelt Jurriaan. ‘Dan heb je een beetje hetzelfde DNA en dezelfde mindset, wat het makkelijker maakt om samen naar een doel toe te werken.’
‘De CO2-compensatietool is recent live gegaan, dus dan kunnen klanten op alle flyerorders hun CO2-uitstoot compenseren. Dat wordt geherinvesteerd of bijvoorbeeld geïnvesteerd in herbebossing.’ Maar dat is nog niet alles. Ook liggen er volgens Jurriaan plannen om in de toekomst the most sustainable choice aan te bieden. HelloPrint geeft dan bij iedere order een overzicht van diverse suppliers, gerangschikt op basis van duurzaamheid, prijs en turnaround.
Impact Nation bleek de kickstart voor de duurzame missie van HelloPrint
‘Impact Nation is echt onze kickstart geweest’, geeft Jurriaan aan. ‘Jullie geven een hele specifieke missie en sturen continu bij. Het is een soort doolhof, en jullie brengen heel goed structuur aan.’, vervolgt hij. ‘Ik denk dat het knapste is dat jullie de matches zo goed weten af te stemmen. Er zijn heel veel bedrijven die iets doen met duurzaamheid, maar hoe kom je met ze in contact en hoe vind je de beste partner? Dit zorgt echt voor een innovatiehub en dat is wel heel knap.’
Jurriaan is ervan overtuigd dat het intrinsieke motivatie is waar het bij Impact Nation om draait en dat men iets goed wilt doen. ‘Je wilt je inzetten voor klimaat, bijvoorbeeld duurzaamheid. Met Impact Nation maak je een commitment waar je altijd op terug kan vallen. Na 100 dagen wil je iets hebben staan, want je gaat een commitment aan en daar wil je je graag aan houden. Je wilt laten zien dat je wat moois hebt neergezet. Het helpt ons enorm bij het shapen van onze missie!’, sluit hij af.
Bekijk het volledige interview
Uw bedrijf verduurzamen via Impact Nation?
Het kan lastig zijn om te starten met duurzaam ondernemen. Focussen op duurzame productie of is het slimmer om na te denken over een duurzaam product? Impact Nation helpt u graag op weg met dergelijke vraagstukken en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan. Via het blok aan de rechterzijde vindt u er meer informatie over.
Wilt u verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde van Impact Nation die binnenkort begint. U start met een vrijblijvend strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste uitdaging te formuleren. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.