Vervuilende elementen in de kledingindustrie
Patrick Draijer, mede-oprichter van YAYA, begint zijn verhaal met de volgende informatie over de vervuilende factoren binnen de kledingindustrie. “De UNEP, dat is een onderdeel van de Verenigde Naties, die heeft drie highlights aangebracht die zeer vervuilend worden bevonden. En dat is met name het waterverbruik.”
“De fashionindustrie produceert 20% van het wereldwijde afvalwater en is de op 2 na grootste verbruiker van water. Voor bijvoorbeeld de productie van een katoenen t-shirt wordt 2.700 liter water gebruikt en voor een doorsnee jeans is dat al snel 7.500 liter water.”
"Ten tweede hebben zij aangestipt, het CO2-verbruik. Dat is niet door de distrubitie, maar dat zit met name in het verfproces en het afwerken van de stoffen. En als derde is de kledingindustrie ook aan het bijdragen aan de vervuiling van de oceaan. Dat komt met name door het wassen van de kleding door de consumenten zelf. Daar komen grote hoeveelheden microvezels bij vrij en dat is een equivalent van maar liefst 50 miljard plastic flesjes wat daarmee gemoeid en gepaard gaat. Er moet dus veel gebeuren in onze industrie.”
De samenwerking tussen YAYA en Impact Nation
Via hun bankier van ABN AMRO kwam YAYA in contact met Impact Nation. Dat vonden ze erg interessant, zodat ze konden uitvogelen waar de toegevoegde waarde kon zitten. Samen zijn ze gaan brainstormen over het complete proces.
“Toen kwamen we uiteindelijk tot het feit dat we minder plastic waste wilden creëren. Dat was ook omdat je in het nieuws veel zag over microplastics dat de revue passeerde. Er zijn zelfs microplastics in het bloed van mensen gevonden, en in de sneeuw op Antarctica.”, vertelt Patrick.
Nadenken over nieuwe verpakkingsmaterialen
Tot op heden was het verpakkingsmateriaal van YAYA van plastic, maar momenteel zijn er toepassingen bedacht om dat te veranderen. Zo werden nieuwe eisen van de verpakkingen van YAYA uitgedacht:
Het materiaal moet duurzamer
Het materiaal moet sterk en waterafstotend zijn
Het materiaal moet (semi)transparant zijn
Het materiaal moet recyclebaar zijn
Het materiaal moet betaalbaar zijn
De gevonden partner voor YAYA
Een van de kandidaten die Impact Nation voorstelde voldeed aan alle eisen. Een Amerikaans bedrijf dat papier gebruikt om duurzaam verpakkingsmateriaal te produceren. “Wij vonden een partner in Seaman Paper, een Amerikaans bedrijf, met alle keurmerken die belangrijk zijn voor papier. En ze hebben faciliteiten dicht in de buurt van onze eigen faciliteiten.”, geeft Patrick aan.Benieuwd naar het volledige verhaal van Patrick en YAYA? Bekijk de complete video met de presentatie van Patrick.
Bekijk de volledige presentatie
Ook duurzaam ondernemen via Impact Nation?
Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.
Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.
Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.