Wat doet een recruiter?
Heel plat gezegd verbindt een recruiter werkzoekenden met openstaande vacatures en dus bedrijven die personeel zoeken. Een recruiter doorloopt meestal een aantal standaardstappen in het recruitmentproces, ook wel de recruitment-funnel genoemd. Funnel verwijst naar het steeds verder beperken van het aantal kandidaten tijdens het selectieproces.
In de basis bestaat een recruitment-funnel uit vijf stappen, namelijk:
Het bereik van de vacature (het aantal mensen dat de vacature ziet);
Het aantal sollicitaties op de vacature;
Het screenen van de kandidaten;
Het doen van een concreet aanbod aan een of meerdere geschikte kandidaten;
Het daadwerkelijk aannemen van de kandidaat of kandidaten.
Iedere recruitmentopdracht is weer anders. Soms bevat de recruitment-funnel nog andere stappen, zoals het identificeren en benaderen van geschikte kandidaten.
Tips voor recruitment
Op basis van deze stappen is het een stuk gemakkelijker uw eigen werving-en-selectieproces onder de loep te nemen. Welke stappen lopen al goed en welke hebben verbetering nodig? Hieronder geven we voor de elk van de vijf stappen een aantal tips, zodat werven en selecteren als een recruiter een stuk gemakkelijker wordt.
Stap 1: het bereik van de vacature (vergroten)
- Zet uw vacature uit op de juiste plekken: om te zorgen dat uw vacature gezien wordt door geschikte kandidaten, is het belangrijk om goed na te denken waar u de vacature uitzet. Zet de vacature in ieder geval op uw eigen website en deel de vacature via LinkedIn. Plaats de vacature ook op een of meerdere vacaturesites. Hoe u bepaalt wat voor uw vacature de beste vacaturesite is, leest u in dit artikel.
Zorg dat kandidaten ú vinden, ofwel: maak gebruik van inbound recruitment: bedrijven strijden online om de aandacht van potentiële werknemers. Hoe onderscheidt u zich daarin? Door op uw website en social media een authentiek beeld van uw bedrijf te tonen. Zo bent u beter vindbaar voor potentiële kandidaten en laat u vast zien wat uw bedrijf te bieden heeft.
Stap 2: het aantal sollicitaties op de vacature (vergroten)
Zorg voor een vlot en bondig geschreven vacaturetekst: werkzoekenden lezen dagelijks tientallen vacatures en verliezen hun aandacht als een vacature warrig taalgebruik of lange lappen tekst bevat. Zorg voor een overzichtelijke en enthousiasmerende tekst.
Zet in de vacaturetekst wat u van een kandidaat wilt weten: zo haalt u het beste rendement uit de sollicitatiebrieven die daadwerkelijk binnenkomen. Het helpt ook bij het screenen. U ziet dan snel welke kandidaten in hun brief wel of geen antwoord geven op een of meerdere vragen uit de vacature.
Stap 3: kandidaten screenen (effectiever maken)
Voer korte kennismakingsgesprekken: veel bedrijven voeren met vijf of zes kandidaten een eerste gesprek en gaan meteen de diepte in. Voer liever met iets meer mensen een kort kennismakingsgesprek om een indruk te krijgen. Bepaal vervolgens met welke kandidaten u een tweede gesprek wilt. Zo voorkomt u enerzijds dat u iemand mist die op papier misschien niet zo goed uit de verf komt en anderzijds dat u een lang gesprek voert met een kandidaat bij wie u na vijf minuten al genoeg weet.
Stap 4: een concreet aanbod doen (en kandidaten overhalen)
Zorg voor onderhandelruimte: u wilt natuurlijk met een serieus aanbod komen, maar een goede kandidaat zal onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Zorg daarom dat u nog wat bewegingsruimte hebt, zodat u de kandidaat tegemoet kunt komen. Hou tegelijkertijd ook uw grenzen in de gaten, zodat u scheefgroei in uw organisatie te voorkomt. Het is niet eerlijk tegenover andere medewerkers als een nieuwkomer veel meer salaris krijgt dan zij (als ze hetzelfde werk doen).
Bied een training aan als dat nodig is: soms is een kandidaat nagenoeg perfect, maar mist hij of zij nog een bepaald certificaat die nodig is voor de functie. Wees in zo’n geval niet te terughoudend om te investeren in een nieuwe werknemer.
Stap 5: het daadwerkelijk aannemen (en onboarden)
Zorg voor een goede onboarding: om ervoor te zorgen dat alle moeite die u in het proces van werving en selectie hebt gestopt loont, is het belangrijk dat de kandidaat goed landt in uw bedrijf. Op die manier krijgt u het meeste waar voor uw geld. Een kandidaat die zich in de eerste weken verloren voelt en niet goed ingewerkt wordt, is sneller geneigd om weer verder te zoeken naar een andere baan.
Maak gebruik van de proeftijd: deze tip lijkt misschien wat tegenstrijdig ten opzichte van bovenstaande tip. Toch is het belangrijk om de proeftijd serieus te nemen. Het komt niet vaak voor, maar soms blijkt een kandidaat toch niet goed in de functie of in het bedrijf te passen. Dan kunt u binnen de gestelde proeftijd zonder veel omhaal afscheid nemen van deze werknemer.