Ondernemersverhalen

VDMI en ZoSchoon introduceren de ‘forever-bottle’

05 juli 2022 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 3 minuten

Bij Impact Nation willen we écht duurzame impact maken, mét onze deelnemers. Geen plannen maken, maar dingen doen en concrete resultaten neerzetten. Daarom schreven we het verhaal van een aantal deelnemers op. VDMI is een van de deelnemers die de afgelopen maanden enorme stappen zette; het bedrijf tilde het begrip omdenken tot een hoger niveau en introduceerde naast een nieuw product dat is gebaseerd op een schoonmaakconcentraat, ook een nieuwe verpakking.

De presentatie van VDMI tijdens Impact Nation Live 2022

De presentatie van Pascal Burghouwt – Plant Manager bij VDMI – begint met een situatie die we allemaal herkennen. “We kennen allemaal de ready-to-use-schoonmaakproducten. Even snel, kiezen voor iets kant-en-klaars. Deze kant-en-klaarproducten bestaan voor 95 procent uit water. En dat hebben we thuis in de kraan.”, vertelt hij.

Hij vervolgt: “Al dat water dat we in kant-en-klaar-producten verbruiken, in Nederland en Vlaanderen, als we dat bij elkaar op zouden tellen, dan staat dat gelijk aan twee keer de Ziggo Dome helemaal gevuld met water. Al dat water, wat we thuis in de kraan hebben, zouden we dus jaarlijks niet hoeven te transporteren. We gaan het dus niet besparen, maar we gaan het niet transporteren, want we hebben het gewoon thuis in de kraan. Waar zit dan de grote besparing?”

Met deze gedachte startte VDMI het honderddagentraject van Impact Nation. Samen met de specialisten van Impact Nation werd nagedacht over een goede manier om concrete besparingen te vinden in de schoonmaakproducten die VDMI produceert.

Voor VDMI was het enorm omdenken

“Voor ons was het heel erg omdenken: wat moet je nu doen en wat moeten we nu veranderen? Eén, de consument moet anders gaan denken, twee, onze eigen industrie in de retail wil massa. Iemand op TV zou roepen: massa is kassa. En als derde: mens en milieu is denk ik het allerbelangrijkste, de impact die we daar kunnen maken. Denk aan minder CO2, minder afval, minder plastic soep en minder olie voor al die producten. Je zou zeggen dat het een win-win is.”, vertelt Pascal.

En een win-win bleek het te zijn. Impact Nation is samen met VDMI en schoonmaakconcentraat-producent ZoSchoon tot de conclusie gekomen dat de grootste besparing lag in het gebruik van een schoonmaakconcentraat, in plaats van iedere keer plastic verpakkingen voor 95% gevuld met water te transporteren.

De ‘Forever-bottle’

Uit de samenwerking vloeide de ‘forever-bottle’ voort. Deze fles houdt in: een consument of bedrijf koopt een schoonmaakconcentraat, doet een schepje in de forever-bottle en vult het verder aan met water, thuis uit de kraan. En het schoonmaken kan beginnen. Geen wegwerpverpakkingen, minder transport, minder plastic soep en een betere impact op het milieu.

Bekijk de video

Ook duurzaam ondernemen via Impact Nation?

Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.

Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Bekijk Impact Nation
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Duurzaamheid.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.