Zakelijk op factuur kunnen betalen – ook wel op uitgesteld of op rekening betalen genoemd - is een service die zowel voor de verkoper als koper voordelen heeft. Er zijn echter ook kanttekeningen bij te plaatsen. Zo kan het aanbieden van op factuur betalen een verminderde cashflow en extra werk opleveren voor u als verkoper. Ook kan het voorfinancieren van bestellingen van uw zakelijke klanten een (financieel) risico vormen.
Oplossing: Achteraf betalen van ABN AMRO
Om zakelijke webshopeigenaren de mogelijkheid te geven hun klanten uitgesteld te laten betalen, zónder de nadelen van op factuur laten kopen, biedt ABN AMRO nu Achteraf betalen aan. Dit is een digitale betaaloplossing voor B2B e-commerce, waarbij zakelijke klanten hun bestelling na 30 dagen kunnen betalen, terwijl de webshopeigenaar de betaling wel alvast ontvangt.
Normaal besproken brengt het geven van een betalingstermijn aan klanten extra risico’s en veel administratief werk met zich mee. Met Achteraf betalen is dit niet het geval: na levering van de bestelling betalen wij u direct uit, zorgen voor de afhandeling van de betaling van uw klant én nemen het debiteurenrisico over. Zo wordt het aanbieden van op rekening betalen makkelijk en veilig.
Waarom Achteraf betalen van ABN AMRO?
Met Achteraf betalen van ABN AMRO kunnen zakelijke klanten – óók als zij zelf niet bankieren bij ABN AMRO – kiezen voor een betalingstermijn van 30 dagen. In plaats van direct bij het afrekenen te betalen, ontvangen ze per mail een factuur en hebben zij 30 dagen om hieraan te voldoen. Dit biedt zakelijke klanten niet alleen meer flexibiliteit en gemak bij het doen van online aankopen, ook zorgt het voor meer conversie, hogere orderwaarden én hogere klanttevredenheid.
Hoe werkt het?
Als zakelijke verkoper kunt u met Achteraf betalen uw klanten uitgesteld laten betalen. Zo biedt u uw klanten een optimale B2B-e-commerce-ervaring, zónder extra risicomanagement en debiteurenbeheer. Achteraf betalen werkt als volgt:
U – als webshopeigenaar - integreert Achteraf betalen plug-in.
Klant plaatst bestelling, kiest Achteraf betalen als betaalmethode, voert KVK-nummer in en – indien klant kredietwaardig wordt geacht – de bestelling wordt doorgevoerd.
U verwerkt en levert de order, klant ontvangt factuur met betalingstermijn van 30 dagen en u ontvangt nu 90% van de transactiewaarde.
Nadat de klant betaald heeft, ontvangt u – onafhankelijk van het debiteurenrisico – direct de resterende 10% van de transactiewaarde. Indien de klant niet betaalt, is dit binnen 90 dagen na vervaltermijn van de factuur.
Wat zijn de voor- en nadelen van uitgesteld betalen?
Voordelen voor B2B-webshops
Veilige betaalervaring
Hogere conversie
Terugkerende klanten
Voordelen voor zakelijke klanten
Flexibiliteit en vertrouwen
Betere cashmanagement = meer inkopen
Voor wie is Achteraf betalen beschikbaar?
Op dit moment is de service Achteraf betalen beschikbaar voor webshops die bankieren bij ABN AMRO, transacties hebben tussen € 500,- en € 100.000,- ex. btw, en draaien op het Magento 2-platform.