Veelgestelde vragen Payday | ABN AMRO Doorpakken | ABN AMRO Doorpakken

Veelgestelde vragen

Direct uitbetalen met Payday

Veelgestelde vragen

Direct uitbetalen met Payday

Lees hier de antwoorden op al uw vragen over Payday.

Algemeen

    Wat is Payday?

  • Payday is een applicatie van ABN AMRO die digitale flexwerk-platformen in staat stelt om hun freelancers en uitzendkrachten vervroegd toegang te geven tot hun inkomsten. Met Payday kunt u als flexwerker zelf bepalen wanneer er wat wordt uitbetaald en heeft u de regie over uw financiën beter in de hand. Daarnaast geeft Payday u een duidelijk overzicht van al uw verdiensten en biedt het transparantie in wanneer u welke gelden zult ontvangen. Als u kiest voor het vervroegd opnemen van uw inkomsten, heeft u deze met een paar klikken op uw eigen bankrekening. Ook in het weekend.

    Hoe werkt Payday?

  • Met Payday krijgt u van uw platform een volledig overzicht van uw inkomsten. Nadat uw uren of facturen zijn goedgekeurd, maken wij meteen (een gedeelte van) uw inkomsten beschikbaar voor vervroegde opname. Als u de notificaties van Payday toestaat, krijgt u hier een melding van. Dan kunt u meteen na het goedkeuren van uw inkomsten geld opnemen! Dit kan overigens op elk moment van de dag, hoe lekker is dat?

Registratie

    Hoe meld ik mij aan?

  • U kunt u aanmelden bij Payday als het platform waar u voor werkt een werkende integratie heeft met Payday. Als dat zo is dan krijgt u van hen een unieke code waarmee u het platform kunt koppelen aan de Payday App. Die downloadt u hier: Payday voor Android of Payday voor IOS Tijdens het maken van een Payday-account halen wij wat profielgegevens op van uw platform, bevestigt u uw bankrekeningnummer, en voilà! U bent de nieuwste gebruiker van de Payday App en kunt gelijk genieten van alle voordelen.

    Kan ik Payday ook gebruiken zonder ABN AMRO rekening?

  • Iedereen die werkt voor een platform dat verbonden is aan Payday kan gebruik maken van de Payday Applicatie. U hoeft niet specifiek een ABN AMRO rekening te hebben. Payday betaalt uit naar alle Europese grootbanken. Mocht de betaling naar een buitenlands rekeningnummer gaan kan het soms iets langer duren, maar maakt u zich geen zorgen: Uw geld is onderweg!

    Maakt het platform waarvoor u werkt geen gebruik van Payday en wilt u wel direct uitbetaald worden? Laat ze dan van ons weten! U kunt deze link doorsturen.

    Mijn unieke verificatie code lijkt het niet te doen (of heb ik niet ontvangen).

  • Deze hoort u automatisch te krijgen van uw platform, maar mocht u die niet hebben gekregen, contacteer dan even het platform waar u voor werkt. Hetzelfde geldt voor als de unieke code het niet lijkt te doen. Zij weten wat ze dan kunnen den om u verder te helpen!

Directe uitbetaling

    Wat houdt een directe betaling in?

  • Als u in de Payday App kiest voor direct uitbetalen staan uw inkomsten binnen één minuut op uw persoonlijke bankrekening! Zo hoeft u niet tot het einde van de maand te wachten voor dat nieuwe kledingstuk of festivalkaartje! Uw platform vraagt hier mogelijk een klein percentage voor terug. Hoeveel dat is, hangt af van het platform waar u voor werkt.

    We kennen twee soorten uitbetalingen:

    1: Vervroegde uitbetaling: U drukt op de payout knop om uw inkomsten vervroegd op te nemen. Afhankelijk van uw platform betaalt u hier wellicht een fee voor. Op het moment u deze knop gebruikt heeft u binnen 1 minuut uw inkomsten.

    2: Automatische uitbetaling: Aan het einde van uw loonperiode of bij het verstrijken van de betaaltermijn van uw openstaande factuur wordt het nog openstaande deel automatisch (en kosteloos) naar u overgemaakt. De App geeft aan op welke dag u dit geld zult ontvangen.

    Sommige platformen hebben de automatische betaling-optie uitgezet en geven u de optie om uw verdiensten zelf van de Payday App te halen wanneer u dit nodig heeft. Uw inkomsten blijven dan in de App staan, ook na het verstrijken van de betaaltermijn of einde van uw loonperiode. Vanaf dan is het uitbetalen ook kosteloos.

    Hoe snel is instant payment?

  • Binnen 1 minuut heeft u uw geld!

    Krijg ik een bevestiging als er geld is overgemaakt naar mijn rekening?

  • Ja, zodra u geld heeft uitbetaald vanuit de Payday Applicatie krijgt u een bevestigingsscherm te zien. Wanneer het geld op uw rekening staat en u meldingen van uw bank App aan heeft staan, krijgt u een notificatie van uw bank dat het geld is bijgeschreven.

    Wat bekent 'pending' en waarom staat mijn betaling 'on hold'?

  • Een betaling die pending is staat in de wacht om te worden gecontroleerd door Payday en/of uw platform. Zoals in de supermarkt worden er steekproefsgewijs transacties gecheckt. Daarnaast stelt het platform waar u voor werkt limieten in voor o.a. de hoeveelheid betalingen die u per dag mag ontvangen.

    Als u zichzelf vaker dan de limiet laat uitbetalen, kan het wat langer duren dan u van ons gewend bent voordat u uw geld ontvangt. Aan de achterkant moeten die betalingen dan worden besproken en verwerkt. Mocht er om een andere (technische) reden een hobbel in de weg zitten, maak u zich dan geen zorgen: uw geld is veilig. Elke vijf minuten proberen wij automatisch opnieuw uw transactie uit te voeren.

    Als u uw inkomsten een werkdag later nog niet heeft ontvangen, contacteer dan uw platform. Helpen zij u verder.

    Krijg ik nog steeds betaald als ik niet op de uitbetaalknop druk?

  • Vervroegde uitbetaling is altijd vrijwillig. Wij willen u gewoon zo snel mogelijk de controle geven over uw inkomsten.

    Bent u een freelancer? Op het moment dat uw factuur niet vervroegd is uitbetaald, wordt deze automatisch naar u uitgekeerd op de uiterste betaaldatum. U zult na die automatische betaling zien dat uw factuur uitbetaald. In sommige gevallen zullen uw inkomsten op de Payday App blijven totdat u het er zelf afhaalt.

    Bent u een uitzendkracht? Op het moment dat uw loonstrook is opgemaakt (dus als uw netto-inkomen bevestigd is), wordt het bedrag van de loonperiode dat nog open staat automatisch naar uw bankrekening overgemaakt. U zult na die automatische betaling zien dat uw loonperiode is afgerond en uitbetaald.

    Voorbeeld: van de € 250 netto heeft u € 50 vervroegd opgenomen. Dan ontvangt u automatisch € 200 aan het einde van de loonperiode. Heeft u niets vervroegd uitbetaald? Dan ontvangt u de volledige € 250 automatisch.

Voor uitzendkrachten

    Hoe kan ik zien welke diensten zijn uitbetaald en welke nog open staan?

  • U kunt uw loonperiode inzien in het dashboard onder “openstaand” of “afgerond”. In de loonperioden staan uw gewerkte diensten en de opbouw van uw periode. Deze opbouw bevat:

    • Vervroegd uitbetaald: Het bedrag dat u zelf via Payday heeft laten uitbetalen.
    • Automatisch uitbetaald: Het nog openstaande bedrag dat na het beëindigen van de loonperiode en berekenen van uw nettoloon automatisch naar uw rekening is uitgekeerd.
    • Totaal verdiend: De som van verdiensten in de loonperiode.
    • Balans: Het bedrag dat nog in Payday beschikbaar is voor vervroegde opname.

    Hoeveel procent van mijn inkomen kan ik direct laten uitbetalen?

  • Als uw platform ervoor kiest om een deel van uw bruto-inkomsten al vervroegd op te kunnen laten nemen, wordt nooit de volledige 100% van uw bruto-inkomsten beschikbaar gemaakt. Dit is om te voorkomen dat u aan het einde van de loonperiode uw platform een deel moet terugbetalen voor o.a. inkomstenbelasting. Het percentage dat u vervroegd mag opnemen wordt door uw platform bepaald.

    Wanneer wordt mijn loonperiode afgerond?

  • Dat verschilt per platform. Werd u voorheen per week uitbetaald, dan is dat waarschijnlijk nog steeds hetzelfde. Als u de notificaties van Payday toestaat krijgt u een notificatie wanneer uw loonperiode is afgerond. Op het moment dat de periode is afgerond, dan wordt de netto-inkomsten berekening zichtbaar gemaakt. Eventuele openstaande gelden worden direct naar u overgemaakt, en mogelijk krijgt u van uw bank-App een melding van die bijschrijving. Mocht u verdere vragen hebben over de inhoud van uw loonstrook dan raden wij aan uw platform te contacten.

    Kan ik in het rood komen te staan?

  • U kunt niet méér uitbetalen dan dat er op uw Payday balans staat, maar het is wel mogelijk dat u meer inkomen vervroegd heeft uitbetaald dan waar u recht op heeft. In dat geval zult u bij uw loonperiode in het rood staan. Maakt u zich geen zorgen! In de eerste volgende loonperiode zal uw platform dit met u verrekenen of uw platform neemt persoonlijk contact met u op om dit te verrekenen.

Voor ondernemers

    Hoe kan ik zien welke facturen zijn uitbetaald en welke nog open staan?

  • In uw factuuroverzicht staan uw facturen gecategoriseerd op “openstaand” en “uitbetaald”. Zo kunt u met gemak zien welke al wel en welke nog niet zijn uitbetaald. Op de uiterste uitbetaaldatum – na een week of misschien wel na 30 dagen, afhankelijk van de instellingen van uw platform – krijgt u automatisch uw inkomsten. Die datum staat weergegeven in de factuurdetails. Daarmee ziet u ook gelijk hoe lang u nog heeft om de factuur vervroegd op te nemen.

    Wat is een correctiefactuur?

  • Het is mogelijk dat uw factuur of opdracht worden gewijzigd door uw platform of opdrachtgever. U hoort natuurlijk het bedrag te krijgen waar u voor heeft gewerkt. Wij verrekenen het verschil met eventueel vervroegd opgenomen bedragen. U ziet dit terug als een “correctiefactuur” in de Payday App. In het geval dat u door een vervroegde opname te veel heeft opgenomen, komt u tijdelijk op een negatieve balans te staan. Dit verschil wordt automatisch verrekend bij een eerstvolgende uitbetaling.

    Voorbeeld: u heeft een factuur van €1000 vervroegd opgenomen, terwijl u feitelijk €900 heeft verdiend. Aangezien u uw balans volledig heeft uitbetaald, kunnen wij uw saldo niet meer in vermindering brengen. In dat geval is het mogelijk om in de min te komen. Die €100 die u te veel heeft ontvangen ziet u terugkomen als een negatieve correctiefactuur, waardoor u in de min komt te staan. Maakt u zich geen zorgen, als dat het geval is, wordt het negatieve saldo met uw volgende inkomsten verrekend. Zodra uw saldo weer positief is door nieuwe inkomsten, wordt de uitbetaalknop weer beschikbaar.

Multi-platform

    Wat is multi-platform?

  • Multi-platform is voor flexwerkers die werken via meer dan één platform. Het biedt de mogelijkheid om meerdere platformen toe te voegen aan de Payday App zodat u alle voordelen van Payday kunt gebruiken voor alle platformen waar u voor werkt.

    Let wel op dat het platform dat u toe wil voegen ook aangesloten is bij Payday. Maakt het platform waarvoor u werkt geen gebruik van Payday en wilt u wel direct uitbetaald worden? Laat ze dan van ons weten! U kunt deze link doorsturen.

    Hoe wissel ik tussen mijn platformen?

  • Omdat we met verschillende platformen werken willen we alles gescheiden houden van elkaar. U kunt per platform uw gewerkte uren uitbetalen, maar niet allemaal tegelijk. Ga in de Payday App naar “Instellingen” en klik op “Mijn Platforms”. Hier kunt u kiezen bij welk dashboard u terecht wilt komen om uw financiën te beheren. De Payday App onthoudt deze keuze voor de volgende keer dat u inlogt.

    Hoe kan ik een platform toevoegen?

  • Als u vanuit uw multi-platform weer een unieke code heeft ontvangen om te registeren bij Payday, kunt u dat onder “Instellingen” en “Mijn Platforms” toevoegen. De unieke code zorgt voor een nieuw dashboard in uw Applicatie en vervangt niet uw huidige dashboard(s).

    Het kan zijn dat het platform waar u voor werkt niet is aangesloten bij Payday. Hierdoor kunnen we dat platform helaas niet toevoegen aan onze App. Vertel ze vooral over ons.

Instellingen & Persoonsgegevens

    Hoe kan ik mijn pincode veranderen?

  • Uw Payday pincode gebruikt u bij uw dagelijkse login. De pincode van 5 cijfers kunt u wijzigen in de Payday App onder “Instellingen” en “pincode wijzigen”.

    Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik het veranderen?

  • Uw Payday wachtwoord is het wachtwoord waarmee uw account is beveiligd. Dit wachtwoord gebruikt u in combinatie met uw e-mailadres en gebruikt u alleen als u uw pincode bent vergeten. Als u uw wachtwoord vergeten bent kunt u dat veranderen onderaan het inlogscherm. Ga naar “Wachtwoord vergeten?” en vul uw e-mailadres in. Als het emailadres bekend is ontvangt u een mail met de optie om een nieuw wachtwoord aan te maken. Na het aanmaken van een nieuw wachtwoord creëert u ook een nieuwe pincode.

    Kan ik de Payday App in verschillende talen instellen?

  • Ja. U kunt de Payday App instellen in het Nederlands en Engels. U doet dit bij “Instellingen” en “Taal”.

    Waar kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzingen?

  • Wij lezen de gegevens in vanuit uw profiel bij het platform waar u voor werkt. Als u uw gegevens daar aanpast dan staan die gegevens binnen twee werkdagen ook op uw profiel in de Payday App.

    Hoe kan ik mijn IBAN veranderen?

  • Als u een nieuw rekeningnummer heeft dan verandert u deze volgens de procedure van uw platform. Wanneer uw aanvraag is ontvangen en zodra het is goedgekeurd, krijgt u van ons een melding. Twee werkdagen staat dat nieuwe rekeningnummer dan ook in de Payday App. Controleer die eerst voordat u uzelf uitbetaald. U vindt deze onder “Instellingen” en “Persoonsgegevens”. Staat het er niet goed in na twee werkdagen, contact dan uw platform voor verdere assistentie.

    Heeft er in de tussentijd een automatische betaling plaatsgevonden naar uw oude rekeningnummer en is dit rekeningnummer niet meer actief? Dan krijgen wij dit bedrag terug van de ontvangende bank en zullen wij uw platform verzoeken een nieuw IBAN bij u op te halen zodat u alsnog uw geld ontvangt.

    Kan ik mijn e-mailadres veranderen?

  • Uw e-mailadres wordt gebruikt als uw unieke ID. Het is niet mogelijk om uw e-mailadres te veranderen op uw huidige account.

    Is mijn data veilig?

  • Payday voldoet aan de strenge veiligheidseisen van ABN AMRO. Wilt u meer weten over welke persoonsgegevens wij hebben en hoe wij daarmee omgaan, lees dan de privacyverklaring.

Support

    Mijn uren, diensten of facturen zijn incorrect. Wat nu?

  • Als u het vermoeden heeft dat er iets niet klopt qua details in uw inkomsten, dan raden we u aan om even uw platform te contacten en het aan hen voor te leggen. Payday visualiseert informatie die wij van uw platform doorkrijgen en gaat helaas niet over de specifieke inhoud ervan. Neem contact op met het platform waarvoor u werkt, dan zoeken we het samen met uw platform verder uit.

    Wat kan ik doen als ik mijn transactie is bevestigd maar ik geen geld heb ontvangen?

  • Er kan een hobbel in de weg zitten. Maakt u zich geen zorgen, uw geld is veilig. Elke vijf minuten zullen we automatisch opnieuw proberen uw transactie uit te voeren. Het kan daarnaast zijn dat het platform waar u voor werkt een limiet aan betalingen per dag heeft ingesteld. Als u zich vaker dan de limiet laat betalen, kan het wat langer duren dan u van ons gewend bent voordat u uw geld ontvangt. Als u uw inkomsten een werkdag later nog niet heeft ontvangen, contacteer dan uw platform.

    Kan het zijn dat uw IBAN onlangs is gewijzigd? Dan staat deze aanvraag misschien nog in de wacht. Dan komt uw betaling uw kant op zodra deze wijziging door uw platform is geaccordeerd. Op het moment dat betalingen worden overgemaakt naar een incorrect of gedeactiveerd bankrekeningnummer, krijgen wij deze betaling weer terug van de ontvangende bank. In dat geval nemen wij contact op met uw platform om te zorgen dat uw geld alsnog uw kant op komt (op een werkend bankrekeningnummer).

    Ik heb per ongeluk geld overgemaakt naar Payday. Wat nu?

  • Geen zorgen. Als wij zien dat er een bedrag wordt bijgeschreven, onderzoeken wij wat hiervan de oorzaak is. Als deze betaling onterecht bij ons terecht komt dan boeken wij deze terug. Duurt de terugbetaling langer dan twee werkdagen? Contacteer dan uw platform voor extra support.

    Ik krijg een foutmelding als ik Payday gebruik. Wat nu?

  • Vervelend dat u problemen ervaart met de Payday Applicatie. Mocht er een storing zijn dan zetten wij alles op alles om deze te verhelpen. Mocht u verdere support nodig hebben, contacteer dan uw platform.

    Mijn vraag is nog niet beantwoord.

  • Als uw vraag nog niet beantwoord is kunt u het best contact opnemen met het platform waarvoor u werkt. Heeft u vragen over een specifieke Payday transactie? Mail dan naar payday@nl.abnamro.com.

Hoe tevreden ben je met de uitleg op deze pagina?