5 voorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemerstips

5 voorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

07 september 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

Wilt u beginnen met maatschappelijk verantwoord ondernemen of juist extra stappen zetten, maar weet u niet welke mogelijkheden er zijn of wat een juiste vervolgstap is? Ter inspiratie lichten we in dit artikel vijf voorbeelden uit van grote organisaties met een duidelijk beleid rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen, ofwel een MVO-beleid.

Een succesvol MVO-beleid

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: voor een succesvol MVO-beleid kijken deze bedrijven naar waar hun impact het grootst is. Dit kunt u ook toepassen in uw eigen bedrijf. Bij een transportbedrijf is de meeste winst te behalen in het beperken van de CO2-uitstoot. Importeert u producten of grondstoffen uit andere landen? Let dan op de arbeidsomstandigheden waaronder u product gemaakt wordt.

Succesvolle MVO-bedrijven scoren hoog op de prestatieladder en houden bij zoveel mogelijk activiteiten rekening met de invloed op people, planet en profit. Ze dragen bij aan vier belangrijke doelstellingen, zoals de overheid die heeft vastgesteld.

Vier doelstellingen binnen drie thema’s

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, dragen bij aan een of meerdere van de volgende vier doelstellingen:

  • Klimaatneutraal: de nieuwe economie mag per saldo geen broeikasgassen meer uitstoten.

  • Circulair: door grondstoffen te hergebruiken mag er geen sprake meer zijn van afval.

  • Inclusief: het economisch systeem moet voor iedereen (even) goed toegankelijk zijn.

  • Eerlijke ketens: het (productie)proces van grondstof tot en met (eind)product moet vrij zijn van misstanden.

Om die doelstellingen te bereiken, innoveren organisaties op het gebied van people, planet en profit. Aandacht voor die thema’s legt de basis voor het MVO-beleid van andere bedrijven. Eerder schreven we trouwens al een artikel over de ins en outs van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

5 bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen

Steeds meer (grote) organisaties ondernemen duurzaam, circulair en in bredere zin maatschappelijk verantwoord. Vijf voorbeelden laten zien hoe bedrijven MVO in de praktijk brengen:

  1. NS rijdt volledig CO2-neutraal

  2. Patagonia omarmt duurzaamheid en milieubescherming

  3. PLUS kent de keten

  4. IKEA streeft naar 100 procent hernieuwbare energie

  5. Tony’s Chocolonely strijdt voor een eerlijke chocoladewereld

1. NS rijdt volledig CO2-neutraal

Het treinvervoer in Nederland is al sinds 2017 volledig CO2-neutraal. Alle treinen rijden 100 procent elektrisch. Die stroom is bovendien volledig afkomstig uit windmolenparken. Nederland was het eerste land waar al het treinverkeer op windenergie reed.

De NS gebruikt bovendien warmte-koude-opslaginstallaties, groen gas en groene stroom om de stations te verwarmen. En worden er bussen ingezet? Dan rijden ze op hydrotreated vegetable oil. Deze olie wordt geproduceerd uit frituurvet en industriële vetten, en is dus helemaal CO2-neutraal.

2. Patagonia omarmt duurzaamheid en milieubescherming

Patagonia is een internationaal kledingmerk dat op allerlei fronten een MVO-voorbeeld vormt. Het bedrijf omarmt bijvoorbeeld duurzaamheid en milieubescherming binnen de kernwaarden. Dat blijkt onder andere uit Worn Wear, een webshop voor tweedehands Patagonia-kleding. Het bedrijf stimuleert klanten om hun gedragen kleding een tweede leven te bieden. Anderen kunnen de kleding daardoor voordelig aanschaffen.

Daarnaast staat het bedrijf bekend om initiatieven zoals We The Power en 1% for The Planet. We The Power is een documentaire over het belang van lokale energie-initiatieven. De ene procent voor de planeet is het deel van de omzet dat het bedrijf schenkt aan milieu-initiatieven.

3. PLUS kent de keten

Supermarktketen PLUS is al meer dan vijf keer uitgeroepen tot de meest verantwoorde supermarkt. De MVO-award verdiende het bedrijf met inzet op een aantal fronten:

  • Herkomst van producten

  • Gezondheid en vitaliteit

  • Een beter milieu

  • Lokale betrokkenheid

  • Goed werkgeverschap

Kenmerkend binnen de MVO-inzet van PLUS is de Ken de Keten-aanpak. De supermarktketen werkt samen met een aantal Fair Trade-initiatieven. Onder andere de koffie, bananen, chocoladerepen en thee zijn al Fair Trade-gecertificeerd.

4. IKEA streeft naar 100 procent hernieuwbare energie

IKEA werkt er hard aan om in 2030 volledig energieneutraal te zijn, wereldwijd. Het bedrijf wil 100 procent hernieuwbare energie gebruiken voor alles wat er binnen de organisatie gebeurt. Belangrijke thema’s daarbij zijn energiebesparing, zelf groene energie opwekken, duurzame materialen gebruiken en afvalstromen recyclen.

Daarnaast informeert IKEA klanten over zijn duurzame producten. Een goed voorbeeld is de iconische gehaktbal, die bij de keten sinds 2020 volledig plantaardig is. Daarnaast besteedt de IKEA Foundation tussen 2018 en 2030 minimaal 700 miljoen euro aan programma’s die werken aan het tegengaan van klimaatverandering.

5. Tony’s Chocolonely strijdt voor een eerlijke chocoladewereld

Tony’s Chocolonely heeft de concrete missie om 100% slaafvrij de norm te maken in de wereld van chocolade. Aanleiding daarvoor zijn onder andere 1,56 miljoen kinderen in Ghana en Ivoorkust die daar onder illegale omstandigheden binnen de branche werken. Bovendien zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.

Het bedrijf koopt alleen traceerbare bonen, betaalt een hogere prijs, stimuleert sterke boeren, focust op de lange termijn en balanceert kwaliteit met productiviteit. Om dat te realiseren, investeert de chocoladefabrikant bijvoorbeeld in waterpompen in communities, cassaveplantages, jonge cacaoboompjes en scholen in regio’s waar de grondstoffen vandaan komen.

Zelf beginnen met maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ieder bedrijf in het bovenstaande lijstje besliste ooit om een andere richting in te slaan. Of ontstond door maatschappelijk verantwoord(er) te denken. De conclusie: iedereen kan duurzaam ondernemen. Hebben de bovengenoemde bedrijven u geïnspireerd of wilt u zelf aan de slag met duurzaam ondernemen, maar weet u niet waar of hoe te beginnen?

Met Impact Nation helpen we u er graag bij. Dit initiatief van ABN AMRO, Impact HUB en TNW helpt bedrijven om vanuit een sterk MVO-beleid impactvol aan de slag te gaan en binnen 100 dagen te veranderen in een duurzame(re) organisatie.

Alles om uw onderneming slim te verduurzamen

Ontdek welke duurzame oplossing het best bij uw onderneming past. Van financieringen en praktische hulp tot concrete oplossingen.

Lees meer over de duurzame oplossingen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.