Leg afspraken over thuiswerken vast in een thuiswerkbeleid

23 november 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Thuiswerken is sinds het coronavirus uitbrak de normaalste zaak van de wereld. Werkgevers en werknemers zien de voordelen van thuiswerken in, wat resulteert in hybride werken: wekelijks een paar dagen op kantoor werken, en een paar dagen vanuit huis. Maar hoe zit het met de afspraken over thuiswerken, ofwel het thuiswerkbeleid? In dit artikel vindt u een thuiswerkbeleid-voorbeeld en vertellen we u hoe u zelf een thuiswerkbeleid opstelt en waar u als werkgever nog meer verantwoordelijk voor bent in de wereld van ‘het nieuwe werken’.

Uw medewerkers hebben recht op een goede thuiswerkplek

Of uw medewerkers nu vanuit huis werken of op kantoor zitten, ze hebben recht op een gezonde en veilige werkplek. Omdat uw medewerkers werken voor uw bedrijf, bent u als eigenaar verantwoordelijk voor die werkplek. Op kantoor én vanuit huis.

Hier geldt dat een groot deel van de arbo-regels ‘gewoon’ van toepassing is. De arbo neemt thuiswerken namelijk behoorlijk serieus. En terecht. Een gezonde en veilige werkplek is namelijk iets dat u als werkgever moet garanderen. Hiermee beperkt u het risico op uitval van (een van) uw medewerkers.

Voldoet een werkplek niet aan de arbo-regels en lijdt een medewerker hierdoor schade, dan bent u hier als werkgever aansprakelijk voor.

Twee belangrijke regels rondom thuiswerkplekken zijn:

  1. Als werkgever heeft u de verplichting om te zorgen voor een ergonomisch ingerichte werkplek; en

  2. Als werkgever is het verplicht om een beleid op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting te voeren.

Het thuiswerkbeleid: afspraken rondom thuiswerken vastgelegd

Net zoals vrijwel alle zaken op de werkvloer, moet ook het thuiswerken en daarmee de thuiswerkplek volgens de arbo goed zijn geregeld. Dat betekent niet dat u als werkgever langs hoeft te komen om een compleet thuiswerk-kantoor in te richten, maar wel dat u alle spullen faciliteert die uw medewerkers nodig hebben om hun werkzaamheden thuis goed en veilig uit te voeren, net zoals op kantoor. Een thuiswerkbeleid opstellen geeft invulling aan dergelijke zaken.

Als het gaat over afspraken in een thuiswerkbeleid, dan moet u denken aan bijvoorbeeld de volgende punten:

  1. Hoeveel dagen uw medewerkers wekelijks op kantoor verschijnen;

  2. Het maximaal aantal dagen dat uw medewerkers wekelijks thuis mogen werken;

  3. De afspraak dat medewerkers naar kantoor moeten komen als dit nodig is voor de bedrijfsvoering;

  4. De werktijden van uw medewerkers, thuis en op kantoor;

  5. Welke (thuiswerk)spullen uw medewerkers in bruikleen mogelijk gebruiken en hoe zij hiermee om dienen te gaan;

  6. Afspraken over internetaansluitingen;

  7. De mogelijkheid tot controle van de thuiswerkplek.

Pas het thuiswerkbeleid aan wanneer dat nodig is

Ondanks dat vanuit huis werken in Nederland steeds meer voorkomt, is thuiswerken een middel van werknemers. En geen recht. Het is daarom verstandig uw thuiswerkbeleid regelmatig te evalueren met uw medewerkers, om vervolgens aan te passen wanneer dat nodig is. Vergeet hierbij ook niet te vragen naar de wensen van uw medewerkers, zodat zij de ruimte hebben om uit te spreken welke manier van werken voor hen het prettigst werkt.

Gratis thuiswerkbeleid-voorbeeld

Op het gebied van juridische documenten, werken wij samen met onze partner VraagHugo. Via de service die zij aanbieden, maakt u als ondernemer snel juridische documenten op maat. Dus ook een thuiswerkbeleid maken is geen probleem. Voor ondernemers die graag op korte termijn afspraken maken rondom thuiswerken, stelde VraagHugo samen met Van Hall Advocaten een thuiswerkbeleid-template op.

Deze template, dat ook als thuiswerkbeleid-voorbeeld is te gebruiken, is gratis te downloaden voor ABN AMRO-klanten .

Als klant van ABN AMRO ontvangt u namelijk 20 gratis credits van VraagHugo , waarmee u een juridisch document naar keuze kan opstellen en downloaden. Een van de opties, is het thuiswerkbeleid-voorbeeld. Maak snel een gratis account aan bij VraagHugo, kies het thuiswerkbeleid en beantwoord een paar vragen. Op basis van uw antwoorden, genereert VraagHugo een thuiswerkbeleid-voorbeeld waarmee u direct aan de slag kan.

Na het ‘afrekenen’ van dit document, ontvangt u van VraagHugo het thuiswerkbeleid als Word-document, dat u indien gewenst nog verder toe kunt spitsen op het geldende beleid binnen uw bedrijf. Op die manier weet u zeker dat alle juridische zaken rondom het thuiswerkbeleid zijn gedekt, en hebben u en uw medewerkers meer zekerheid rondom thuiswerken.

Via het blok aan de rechterzijde leest u meer over de diensten van VraagHugo, en de soorten juridische documenten die zij aanbieden.

Regel eenvoudig juridische documenten

Probeer VraagHugo vandaag nog kosteloos uit en ontvang 20 credits, waarmee u ca. één juridisch document afrekent.

Lees meer over VraagHugo
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Juridische zaken
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Stel zelf snel juridische documenten op maat op

Ondernemen kan juridisch complex zijn, zeker op het gebied van juridische documenten. Dit kan tijdrovend en ingewikkeld zijn. Benieuwd hoe u eenvoudig goede juridische documenten samenstelt?

Lees meer