Met het enorme aanbod aan vacature-sites, jobboards en socialmediakanalen om vacatures te plaatsen, is het vaak lastig te bepalen waar te beginnen als u personeel zoekt. Om u goed op weg te helpen, geven we in dit artikel een handjevol tips over waar en hoe u personeel vindt.
Help, waar vind ik personeel?
Om iets te vinden, moet u weten waar u moet zoeken. Dat geldt ook voor het vinden van personeel. Maar waar vindt u die getalenteerde nieuwe medewerker? Het is natuurlijk mogelijk om via-via aan nieuw personeel te komen of door bijvoorbeeld een vacature op social media te plaatsen en te hopen dat uw netwerk misschien dé perfecte kandidaat kent.
Maar dit is vaak niet de meest effectieve manier.
Personeel vinden via vacature-websites
Veel werkzoekenden bevinden zich op vacature-websites, ook wel ‘jobboards’ genoemd. Er bestaan honderden verschillende vacature-websites, sommige gericht op de nichemarkt en sommige zo divers als de arbeidsmarkt zelf. Afhankelijk van wat voor personeel u zoekt, bepaalt u de vacature-site waarop u denkt dat uw kandidaat zich bevindt. De twee soorten vacature-sites zijn:
generieke vacature-sites;
vacature-sites voor een nichemarkt.
Naast personeel vinden via vacature-websites, is het ook mogelijk via social media personeel te vinden. LinkedIn is hier een mooi voorbeeld. Op LinkedIn kunt u een (gesponsorde) vacature plaatsen, waarna werkzoekenden erop kunnen reageren. LinkedIn is dus eigenlijk een combinatie van een vacature-website en socialmediakanaal.
Personeel gezocht – hoe vind ik personeel?
Als u nieuwe medewerkers wilt inlijven, zijn er twee opties: (i) u zorgt dat personeel reageert op uw vacature(s) en bij uw onderneming terechtkomt of (ii) u benadert werkzoekenden zelf. Dit proces van werving en selectie noemen we ook wel recruitment.
Recruitment betekent simpel gezegd het complete proces van het vinden, werven, selecteren en aanstellen van de juiste kandidaat. Om goed te kunnen ‘recruiten’, is het belangrijk dat uw recruitment-marketing op orde is. Maar wat betekent recruitment-marketing precies?
Wat is recruitment-marketing?
Recruitment en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij marketing verleidt u consumenten of bedrijven uw product af te nemen. Bij recruitment verleidt u werkzoekenden bij u te komen werken. Het begrip recruitment-marketing brengt recruitment en marketing samen en omvat een gerichte strategie om de juiste kandidaten te vinden, te interesseren en te binden aan uw bedrijf.
Belangrijke onderdelen van recruitment-marketing zijn:
het creëren en behouden van een goede employer branding, ofwel: zorgen dat uw imago en reputatie zo goed zijn dat werknemers bij u willen werken;
het creëren van een duidelijke strategie om de juiste kandidaten te vinden (uw recruitment-strategie);
het onderzoeken van uw doelgroep en het opstellen van een duidelijk functieprofiel;
het zorgen dat uw vacature(s) bij zoveel mogelijk kandidaten onder de aandacht komt;
het opbouwen en onderhouden van een kandidatenlijst (over het algemeen belangrijker bij recruiters of recruitmentbureaus).
Kortom, denk dus goed na over uw recruitment-marketing voordat u actief aan de slag gaat met de daadwerkelijke werving en selectie.
Personeel naar uw bedrijf trekken
Uw recruitment-marketing is op orde en u bent klaar om personeel aan te trekken. Mooi. Als u weet wat voor kandidaat u zoekt, wanneer hij of zij kan beginnen, wat zijn of haar gewenste functieprofiel is en wat u te bieden heeft, is het tijd om een vacaturetekst te schrijven. In uw vacaturetekst vertelt u onder andere:
wat de functietitel is;
wat de inhoud van de functie is;
iets over uw bedrijf en waarom u deze nieuwe medewerker zoekt;
wat de functie-eisen zijn;
welke arbeidsvoorwaarden u aanbiedt;
per wanneer de nieuwe medewerker kan beginnen.
Na het schrijven van de vacaturetekst, bepaalt u hoe u de vacature onder de aandacht wilt brengen. Omvat het een specifieke functie? Plaats uw vacature dan op een vacature-website gericht op uw markt. Voor algemenere functies werken generieke vacature-sites zoals Indeed, Monsterboard en Jobbird over het algemeen beter.
Maak gebruik van een recruitment-campagne
Het is ook mogelijk een recruitment-campagne rondom uw vacature op te zetten. Op vacature-websites of socialmediakanalen is het (vaak) mogelijk om tegen betaling uw vacature of advertentie extra bereik te geven. U bepaalt de duur van uw recruitment-campagne en geeft aan hoeveel geld u wilt uitgeven, waarna de vacature-website of het socialmediakanaal (bijvoorbeeld LinkedIn) de vacature aan kandidaten toont.
Naast plaatsing op een vacature-site, kunt u een vacature ook op uw eigen website zetten. De link naar de vacature kunt u delen met uw eigen netwerk, zodat zij de link verder kunnen doorsturen. Zo spreidt u de kansen en vindt u vaak sneller uw nieuwe medewerker.
Zelf actief personeel zoeken
Als u besluit actief op zoek te gaan naar personeel en kandidaten wilt benaderen, kunt u dit natuurlijk zelf doen. Maar het vinden en benaderen van relevante kandidaten die voldoen aan uw wensen kost zeeën van tijd. Tijd die u als ondernemer vaak niet heeft. Dat is waar recruiters in beeld komen.
Recruiters zijn specialisten die personeel werven en selecteren met als doel: de geschikte kandidaat voor uw bedrijf vinden. Echter, een recruiter inschakelen is vaak duurder dan het uitzetten van vacatures op jobboards of socialmediakanalen.
Probeer daarom eerst via social media, vacature-sites of recruitment-campagnes uw perfecte kandidaat te vinden, voordat u overweegt over te stappen op vaak duurdere oplossingen.
Zoeken maar
Al met al komt er nog best wat kijken bij het vinden van personeel. Net even anders dan een stuk karton met ‘Personeel gezocht’ dat staat vast. Onderaan de streep zijn er meerdere opties om personeel te vinden, te selecteren en te werven. Uw eigen netwerk, social media of vacature-websites. Er is van alles mogelijk. Weeg de voor- en nadelen goed af en maak dan een keuze.
En onthoud: niet geschoten is altijd mis.