Het inschakelen van een recruitmentbureau kan u een hoop zorgen uit handen nemen. Maar personeel werven via een recruitmentbureau is niet de enige optie. Gelukkig is er meer dan één manier om goed personeel te vinden. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet, zodat u zelf uw zoektocht naar personeel kunt optimaliseren, zonder een recruitmentbureau.
Kan ik personeel werven zonder recruitmentbureau?
Hoe kan ik personeel werven zoals een werving en selectie bureau?
Een werving- en selectiebureau, ofwel een recruitmentbureau, heeft vaak enorm veel expertise als het gaat om de juiste mensen voor openstaande vacatures vinden. De manier waarop ze dat doen, is vrij snel toe te passen tijdens uw zoektocht naar nieuwe medewerkers. De volgende tips gaan met name over de eerste fase in het recruitmentproces: werven.
1. Zorg voor een goede vacaturetekst
De toon en het woordgebruik in een vacaturetekst hebben enorm impact op de aantrekkelijkheid. Zorg voor een vlotte en positieve tekst en vertel ook iets over de bedrijfscultuur. En: less is more. Werkzoekenden lezen vaak tientallen vacatures op een dag. Een overzichtelijke, bondige vacaturetekst is dan aantrekkelijker dan een enorme lap tekst.
2. Zet de vacature uit op de ‘juiste’ vacaturewebsites
Nu u een vlotte vacaturetekst hebt geschreven, wilt u natuurlijk dat uw vacature ook gevonden wordt door de juiste mensen. Daarom is het belangrijk dat u even de tijd neemt om te onderzoeken welke website of websites het meest geschikt is.
3. Verspreid de vacature binnen uw netwerk
De vacature verspreiden via LinkedIn is een beproefde manier om goede kandidaten te vinden. Het verhoogt de kans mensen uit uw netwerk geschikte kandidaten attenderen op de functie. LinkedIn is niet voor niets de nummer twee in de lijst met meest gebruikte vacaturesites.