Ondernemerstips

Personeel werven zonder recruitmentbureau

13 juli 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Personeel werven is big business. Er bestaan honderden recruitmentbureaus en detacheerbureaus, die er goed aan verdienen om als bemiddelaar op te treden tussen bedrijven die goed personeel en vakbekwame kandidaten zoeken. Waarom? Omdat het vaak lastig is voor bedrijven om zelf goede mensen te vinden.

Het inschakelen van een recruitmentbureau kan u een hoop zorgen uit handen nemen. Maar personeel werven via een recruitmentbureau is niet de enige optie. Gelukkig is er meer dan één manier om goed personeel te vinden. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet, zodat u zelf uw zoektocht naar personeel kunt optimaliseren, zonder een recruitmentbureau.

Kan ik personeel werven zonder recruitmentbureau?

Ja, dat is zeker mogelijk. Door simpelweg een vacature online te plaatsen, zet u al de eerste stap om personeel te werven. Een meer actieve aanpak kan u helpen om sneller goed personeel te vinden. Bijvoorbeeld door binnen uw netwerk rond te vragen of zelf potentiële kandidaten te benaderen. Het zelf personeel werven, selecteren en aannemen is vooral een kwestie van doen. En hoe u dat doet, leggen we uit in dit artikel.

Hoe kan ik personeel werven zoals een werving en selectie bureau?

Een werving- en selectiebureau, ofwel een recruitmentbureau, heeft vaak enorm veel expertise als het gaat om de juiste mensen voor openstaande vacatures vinden. De manier waarop ze dat doen, is vrij snel toe te passen tijdens uw zoektocht naar nieuwe medewerkers. De volgende tips gaan met name over de eerste fase in het recruitmentproces: werven.

1. Zorg voor een goede vacaturetekst

De toon en het woordgebruik in een vacaturetekst hebben enorm impact op de aantrekkelijkheid. Zorg voor een vlotte en positieve tekst en vertel ook iets over de bedrijfscultuur. En: less is more. Werkzoekenden lezen vaak tientallen vacatures op een dag. Een overzichtelijke, bondige vacaturetekst is dan aantrekkelijker dan een enorme lap tekst.

2. Zet de vacature uit op de ‘juiste’ vacaturewebsites

Nu u een vlotte vacaturetekst hebt geschreven, wilt u natuurlijk dat uw vacature ook gevonden wordt door de juiste mensen. Daarom is het belangrijk dat u even de tijd neemt om te onderzoeken welke website of websites het meest geschikt is.

3. Verspreid de vacature binnen uw netwerk

De vacature verspreiden via LinkedIn is een beproefde manier om goede kandidaten te vinden. Het verhoogt de kans mensen uit uw netwerk geschikte kandidaten attenderen op de functie. LinkedIn is niet voor niets de nummer twee in de lijst met meest gebruikte vacaturesites.

4. Speur zelf naar mensen met het juiste profiel

U kunt zelf gaan zoeken op LinkedIn, door bijvoorbeeld te zoeken op de functietitel van de vacature die u wilt vervullen. Vindt u iemand met een passend cv? Dan kunt u via LinkedIn een berichtje sturen om de persoon in kwestie uit te nodigen voor een vrijblijvende kennismaking. Meer informatie over deze en andere tips vindt u in dit artikel.
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Personeel werven.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Benieuwd welke oplossingen uw bedrijf verder helpen?

Wij helpen u graag met meer dan alleen bankproducten. Ontdek waarmee uw onderneming verder komt.

Start de Productwijzer