Wat u moet weten voordat u personeel gaat zoeken | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemerstips

Wat u moet weten voordat u personeel gaat zoeken

13 juli 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

Personeel werven is niet altijd even makkelijk. Soms bent u als werkgever op zoek naar een kandidaat met een specifiek profiel of heeft u op korte termijn extra personeel nodig voor een nieuw project. Een vacature uitzetten is zo gedaan. Maar hoe zorgt u ervoor dat u snel de juiste mensen vindt om de vacature te vervullen? En hoe werkt dit proces – dat men recruitment noemt – precies?

Wat is recruitment?

Recruitment is het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in uw organisatie. Sommige bedrijven hebben zelf een recruiter of meerdere recruiters in dienst. Andere bedrijven schakelen een recruitmentbureau in op het moment dat daar behoefte aan is. Dit noemt men ook wel outsourcing.

Welke vormen van recruitment zijn er?

Naast reguliere recruitmentbureaus vallen deze categorieën ook onder recruitment:

  • Uitzendbureaus

  • Detacheerders

  • Headhunters

  • Interim-recruiters

Een uitzendbureau, bijvoorbeeld Randstad, bemiddelt tussen werkzoekenden en bedrijven die hun vacatures bij het uitzendbureau onderbrachten. Bedrijven gebruiken deze vorm van recruitment vaak om snel personeel te vinden voor een tijdelijke opdracht.

Detacheerbureaus hebben zelf mensen in dienst, die ze vervolgens voor tijdelijke opdrachten uitlenen aan andere bedrijven. Vaak zijn dit professionals met al redelijk wat ervaring binnen een bepaalde sector. Headhunters, of executive search, is een specifieke tak van recruitment die zich richt op het vervullen van managementfuncties of functies waar specialistische kennis voor nodig is.

Ten slotte zijn er nog interim-recruiters; recruiters die u tijdelijk in dienst neemt. Wanneer uw bedrijf bijvoorbeeld gaat uitbreiden, kan het handig zijn om voor een bepaalde periode een interim-recruiter in dienst te nemen. Zoals u ziet, zijn er nogal wat specialisten op het gebied van werving en selectie. Maar wat betekent werving en selectie als begrip precies?

Wat is werving en selectie?

Werving en selectie is eigenlijk hetzelfde als recruitment en betekent het zoeken, selecteren en aannemen van geschikte kandidaten. Dit werving- en selectieproces kan een tijdrovende klus zijn. Sollicitatiebrieven en cv’s doornemen, gesprekken voeren, referenties controleren. Het vergt ook bepaalde kennis. Waar moet een goede vacaturetekst aan voldoen? Wat zijn goede vragen om een kandidaat te stellen tijdens een gesprek? En wat is een goede manier om salarisonderhandelingen te voeren?

Recruiters zijn hierin gespecialiseerd. Zij hebben vaak een breed netwerk, weten waar en hoe ze geschikte kandidaten kunnen vinden en benaderen, en verzorgen werving op maat. Maar als mkb-ondernemer is het natuurlijk ook mogelijk om te werven en selecteren als een recruiter. Maar voordat u dat kunt, is het eerst goed om te weten wat een recruiter allemaal doet.

Wat doet een recruiter?

Om een geschikte kandidaat voor een vacature binnen uw bedrijf te vinden, start een recruiter met werven. Dat kan passief, door een vacature te plaatsen en af te wachten, of actief, door potentiële kandidaten te benaderen. Een recruiter doet dit bijvoorbeeld door op Linkedin te zoeken naar geschikte kandidaten op basis van bepaalde zoektermen. Stel u zoekt een ervaren hr-adviseur, dan gebruikt een recruiter zoekwoorden als ‘senior hr-adviseur’ om kandidaten te vinden.

Vindt de recruiter iemand die aan het gewenste profiel voldoet? Dan stuurt de recruiter in kwestie die kandidaat een uitnodiging om in gesprek te gaan. De volgende stap is het screenen en mogelijk ook het testen van de kandidaat. Zo zorgt de recruiter dat de kandidaat niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid goed past bij de functie.

Na de screening stelt de recruiter een of meerdere kandidaten aan de werkgever voor, waarna hij of zij zelf beoordeelt of er inderdaad een geschikte kandidaat tussen zit. Het recruitmentproces wordt afgerond zodra de vacature is vervuld.

Kan ik personeel werven zonder recruiter of recruitmentbureau?

Absoluut. Er zijn diverse mogelijkheden om zelf personeel te vinden en te werven als een recruiter. Dat kan simpelweg door een vacature online te plaatsen, door binnen uw netwerk rond te vragen of zelf potentiële kandidaten te benaderen.

Het kan tijdsintensief zijn om zelf personeel te vinden, of om een kandidaat te vinden die voldoet aan het functieprofiel. Zoekt u hulp bij personeel werven? AdverOnline helpt u graag verder. Lees meer over hun service via het blok aan de rechterzijde.

Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Benieuwd welke oplossingen uw bedrijf verder helpen?

Wij helpen u graag met meer dan alleen bankproducten. Ontdek waarmee uw onderneming verder komt.

Start de Productwijzer