Uitgesteld betalen, ook wel op rekening betalen of op factuur betalen genoemd, biedt veel voordelen voor de klant, maar natuurlijk ook risico's voor de verkoper/webshopeigenaar. In dit artikel lichten we toe wat de voor- en nadelen zijn van uitgesteld betalen bij zakelijke bestellingen, en hoe Achteraf Betalen van ABN AMRO dé oplossing biedt.
Wat is uitgesteld betalen?
Uitgesteld betalen, de naam zegt het eigenlijk al, is het op een later moment kunnen betalen van de verschuldigde rekening. De mogelijkheid om eerst het product te ontvangen en later te betalen geeft de klant meer vrijheid in het aankoopproces, en zorgt dan ook voor meer aankopen (hogere conversie).
Voor webshopeigenaren is dit natuurlijk iets wat je wilt stimuleren. Zeker voor zakelijke klanten van B2B-webshops, waarbij het vaak om grotere bestellingen gaat, krijgt de koper meer financiële bewegingsruimte en zal daardoor eerder geneigd zijn om de bestelling af te ronden.
Voordelen van op factuur betalen voor B2B-webshops
Er zijn veel voordelen voor B2B-webshops om klanten op factuur te laten betalen:
Door je klant pas later te laten betalen zorg je voor meer vrijheid en koopkracht. Het aanbieden van op factuur betalen is dan ook een belangrijke factor in hogere online orderwaardes.
Vooral bij de eerste aankoop is het vertrouwen wat de koper in jouw webshop heeft erg belangrijk. Met door niet direct te hoeven betalen geef je de klant het vertrouwen, waardoor zij eerder geneigd zijn om een testaankoop te doen. Bij een goede ervaring komen ze dan natuurlijk sneller terug.
De vermindering van frictie in het aankoopproces voor de koper is extreem belangrijk. We kennen allemaal de frustratie van een checkout die niet lekker werkt. Met op factuur betalen hoeft je klant geen uitvoerige gegevens in te vullen.
10-30% meer conversie;
hogere gemiddelde orderwaardes, én;
een toenemende klanttevredenheid.
Wat zijn de nadelen voor webshops?
Op factuur, of op rekening betalen heeft ook nadelige gevolgen voor de webshop.
Dit zit hem vooral in het stukje aftersales:
- Een verminderde cashflow door de voorfinanciering, waardoor er een ‘gat’ ontstaat tussen de geplaatste bestelling en de daadwerkelijke betaling.
- Het risico op wanbetaling door koper en daarmee gepaarde onzekerheid of er wel degelijk betaald wordt binnen 30 dagen.
- Indien er niet binnen de betalingstermijn betaald wordt, levert het extra werk op, omdat via het incasso-traject betalingsherinneringen gestuurd moeten worden.
Omdat online bedrijven met een webshop de financiële risico's voor hun business vooraf niet goed kunnen inschatten, bieden veel zakelijke webshops ofwel helemaal geen verkoop op factuur aan, ofwel alleen aan klanten die al vaker besteld (en betaald) hebben. Zo wordt uit voorzorg voor eventuele risico's soms minder verkocht dan wellicht zou kunnen - en dat is zonde. Zeker omdat het aanbieden van op rekening betalen veel voordelen biedt en de groei van online ondernemingen kan stimuleren. Daarom heeft ABN AMRO een nieuwe betalingsmethode ontwikkeld waarmee de verkoper wél de voordelen van op factuur betalen heeft, maar de verkoper níet de risico's hoeft te dragen die het met zich meebrengt.
Achteraf betalen van ABN AMRO: wél de voordelen, niet de nadelen
Achteraf Betalen, de nieuwe betaalmethode speciaal ontwikkeld voor B2B e-commerce, geeft ondernemers met een webshop wél de voordelen van uitgesteld betalen, maar ondervangt tegelijkertijd de nadelen. ABN AMRO betaalt de verkoper namelijk direct het bedrag wat normaal gesproken voorgefinancierd wordt, waardoor zij zich geen zorgen meer over hoeven te maken over of de klant wel op tijd gaat betalen. En omdat Achteraf Betalen ook de afwikkeling van facturen overneemt, hoeft er niet meer achter geld aan worden gejaagd met facturen en betalingsherinneringen.
Zo houdt de ondernemer meer tijd over voor wat er echt toe doet: de onderneming verder laten groeien!
Hoe werkt Achteraf betalen van ABN AMRO?
Verkoper integreert Achteraf Betalen Achteraf Betalen wordt toegevoegd als betaalmethode in de checkout.
- Koper gebruikt Achteraf Betalen Koper plaatst een bestelling en selecteert Achteraf Betalen als betaalmethode en betaalt nu op rekening zonder extra kosten. De checkout start met het invoeren van de bedrijfsnaam, waarna op de achtergrond een snelle check uitgevoerd wordt. De klant hoeft overigens geen ABN AMRO klant te zijn.
Verkoper verwerkt en levert de order Na levering van de bestelde producten ontvangt de klant een factuur met een betaaltermijn van dertig dagen. De verkoper wordt na levering direct volledig uitbetaald.
Koper betaalt, verkoper ontvangt Achteraf Betalen zorgt ervoor dat de betaling bij de klant geïncasseerd wordt, en bij uitblijven betaling verzorgt Achteraf Betalen dit ook. Kortom: Achteraf Betalen van ABN AMRO, de nieuwe digitale betaaloplossing voor B2B-e-commerce, biedt wél de voordelen van op factuur betalen, maar niet de nadelen.