Tips voor het werven van personeel
Personeel vinden kan een flinke uitdaging zijn en is van meerdere factoren afhankelijk. Gelukkig zijn veel van die factoren te beïnvloeden. Het begint bij het feit dat uw uw vacature goed vindbaar en aantrekkelijk moet zijn, zodat de juiste kandidaten er terechtkomen. Een aantal tips om personeel te werven.
1. Zorg voor een vlotte vacaturetekst
Het schrijven van een goede vacaturetekst is niet altijd even makkelijk. Tone of voice en woordgebruik hebben enorm impact op de aantrekkelijkheid van een vacaturetekst. Zorg voor een positieve toon en vlot taalgebruik en vertel ook iets over de bedrijfscultuur. Verplaats u in de lezer. Waarom zou die persoon bij uw bedrijf willen werken? Naast salaris, zijn een goede werksfeer en aanvullende arbeidsvoorwaarden voor veel mensen een belangrijke overweging om te solliciteren.
Zorg ook dat wat u vraagt van een kandidaat en wat u aanbiedt in balans zijn. Dus geen waslijst aan eisen met daar tegenover alleen een goed salaris. En: less is more. Werkzoekenden lezen vaak tientallen vacatures op een dag. Een overzichtelijke, bondige vacaturetekst is dan aantrekkelijker dan een enorme lap tekst. Zet dus niet álle gevraagde competenties of álle werkzaamheden in de vacaturetekst, maar kies de belangrijkste en zorg dat die samen een representatief beeld schetsen van de functie en het gewenste functieprofiel.
2. Zorg dat uw vacature vindbaar is
Nu u een vlotte vacaturetekst hebt geschreven, wilt u natuurlijk dat uw vacature bij de juiste doelgroep terechtkomt. Gebruik niet zomaar de meest gebruikte vacaturesite, maar neem even de tijd om te onderzoeken welke vacaturewebsites het meest geschikt zijn. Soms is een niche-vacaturesite beter geschikt om uw vacature op te plaatsen.
Verspreid de vacature ook binnen uw netwerk, bijvoorbeeld via LinkedIn. Dit verhoogt de kans dat mensen uit uw netwerk geschikte kandidaten attenderen op de functie. Vraag ook gerust aan uw medewerkers, collega’s en kennissen om de vacature te delen. (Maar verplicht ze niet.)
3. Zorg voor een aantrekkelijke website van uw bedrijf
Het eerste wat een potentiële kandidaat doet voordat hij of zij besluit te solliciteren, is uw bedrijf online opzoeken. Het maakt uw bedrijf een stuk aantrekkelijker wanneer u een verzorgde website hebt. Dus niet een website met alleen uw diensten of producten, maar ook informatie over de bedrijfscultuur en wie mogelijk zijn of haar toekomstige collega’s worden. Toch wel fijn om te weten.
Ook LinkedIn is te gebruiken om uw bedrijf te profileren, bijvoorbeeld door verhalen te delen van medewerkers die met plezier bij uw bedrijf werken. Zo maakt u uw bedrijf aantrekkelijker voor de talenten die u wilt bereiken. Het creëren van deze aantrekkelijkheid, noemt men ook wel employer branding. In dit artikel leggen we daar meer over uit.4. Speur zelf naar mensen met het juiste profiel
LinkedIn is hier een goed platform voor. Zoek bijvoorbeeld op de functietitel van de vacature die u wilt vervullen. Wilt u gerichter kunnen zoeken? LinkedIn biedt ook geavanceerde zoekfuncties aan. Zo kunt u snel goede mensen vinden en benaderen voor een eerste kennismaking.