Hoe zet u recruitmentmarketing in om personeel te werven?

20 juli 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 4 minuten

Recruitment is meer dan alleen het zoeken naar de perfecte kandidaat. Met het grote aantal openstaande vacatures groeit de behoefte aan sterke recruitmentmarketing. Kandidaten speuren vaak op internet naar alle informatie die er over uw organisatie te vinden is. U moet als bedrijf dus een goed verhaal hebben én op de juiste kanalen zichtbaar zijn. Kortom, uw recruitmentmarketing moet goed in elkaar steken. Hoe u recruitmentmarketing toepast om personeel te werven, lees u in dit artikel.

Wat is recruitmentmarketing?

Eerst beginnen bij het begin. Wat is recruitmentmarketing eigenlijk? Recruitmentmarketing omvat de marketingstrategie die puur is gericht op werving en selectie. De tijd is namelijk voorbij om enkel een vacature te plaatsen en af te wachten welke kandidaten erop af komen. Recruitmentmarketing richt zich vooral op het bedrijf zelf. Welk verhaal wilt u over uw bedrijf vertellen? Hoe wilt u als bedrijf te zien zijn bij de doelgroep moet uw vacature opvallen?

Wat is het belang van recruitmentmarketing?

Recruitmentmarketing is belangrijk doordat potentiële kandidaten veelal actief zoeken naar informatie over uw bedrijf. Past hun persoonlijkheid bij het imago van uw bedrijf. Dus, staat uw bedrijf bekend om de leuke bedrijfsuitjes? Is uw bedrijf voorloper in innovatieve producten? Heeft u als werkgever aandacht voor de juiste balans tussen werk en privé? Of juist voor carrièremogelijkheden? Laat dit dan ook aan uw kandidaten weten.

Hoe zet ik recruitmentmarketing in om personeel te vinden?

Voor goede recruitmentmarketing is content marketing belangrijk. Maak content om uw imago te verduidelijken en zo kandidaten te inspireren. Denk aan blogs of interviews met medewerkers, video’s over de historie van uw bedrijf of het delen van presentaties. Het is verstandig om dit ook actief uit te dragen. Of dat nu op social media via LinkedIn, Facebook of Instagram, op uw eigen website of een ander platform is.

Een andere recruitmentmarketing-tip is employer branding of het verbeteren van uw employer branding. Als de betrokkenheid van uw huidige personeel hoog is, zetten zij zich namelijk ook in als ambassadeurs van uw bedrijf in. Laat werknemers vertellen wat er zo leuk is aan de baan en het bedrijf.

Hoe verbeter ik mijn recruitmentmarketing?

Breng de doelgroep in kaart die u met uw vacature wilt bereiken. Doe bijvoorbeeld onderzoek naar de achtergrondkenmerken van uw doelgroep, zoals demografische kenmerken en werkervaring. Zo weet u ook op welke banensite u zich moet richten.

Kijk ook goed naar de arbeidsmarkt en wat uw grote concurrenten zijn. Welke omschrijvingen en benamingen van functies gebruiken zij. En wat is de wervingshaalbaarheid? Is er veel vraag onder werkzoekenden en weinig aanbod, of juist andersom?

Lees meer ondernemersverhalen en tips over Personeel.
Bekijk alle artikelen
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Meer weten over Slim Werven?

Snel de juiste kandidaat voor een openstaande vacature vinden kan lastig zijn. Een beetje hulp is daarom van harte welkom. Slim Werven is een recruitment-tool die het leven van ondernemers makkelijker maakt, zonder torenhoge kosten.

Met de tool brengt u vacatures onder de aandacht bij de juiste doelgroep en kiest u uit meer dan 300 vacaturesites, terwijl u zelf controle houdt over budgetten en looptijden.