Veelgestelde vragen
Lees hier de antwoorden op al je vragen over het Business Model Canvas
Veelgestelde vragen
Algemeen
Een Business Model Canvas is een beknopte versie van een ondernemingsplan. Het op papier zetten van het bedrijfsplan vergroot de kans op een succesvolle start van jouw bedrijf. Daarbij is een (beknopt) ondernemingsplan belangrijk wanneer je een lening of financiering wilt verkrijgen voor opstartkosten. Lees hier meer.
Waarom is het slim om een Business Model Canvas maken?
Het is een format waarin je jouw idee voor een nieuw bedrijf kort en krachtig kunt beschrijven, ontwerpen, uitdagen en bijsturen. De methode is afkomstig uit het boek ‘Business Model Generation’. Het invullen helpt om focus aan te brengen en om kansen en bedreigingen in beeld te krijgen waar je je eerder niet van bewust was. Het is een dynamisch document dat je regelmatig kunt updaten met nieuwe inzichten. Zo blijft het plan je helpen focus aanbrengen.
Wat is een Business Model Canvas?
Een standaard voorbeeldplan per (sub)sector biedt vaak niet de specifieke visie, overtuigingen en keuzes van jouw bedrijf. AI kan je ondersteunen om een persoonlijk plan te maken op twee manieren:
- Je visie op papier te krijgen: gebruik AI als een redacteur door AI te voeden met jouw ideeën en kennis.
- Vervolgvragen beantwoorden: nadat AI je heeft geholpen bij het beschrijven van je waardepropositie, kan AI op basis van deze informatie vervolgvragen beantwoorden. Zo bespaar je waardevolle tijd en stel je snel een uniek plan op.
Let wel op de risico’s van AI-gebruik. Hier lees je meer over onder het kopje ‘Wat zijn risico’s van gebruik van AI?.
Waarom maakt ABN AMRO in het business model canvas gebruik van AI prompts?
- Selecteer een tool. Kies een gebruiksvriendelijke tool, zoals Chat GPT. Voor het maken van een Business Model Canvas is het handig om AI op je laptop te gebruiken.
- Geef opdrachten. Behandel AI als een assistent en geef duidelijke, positieve opdrachten.
- Stuur bij waar nodig. Als AI te veel input geeft of suggesties geeft die je niet aanspreken, stuur dan bij door aanvullende opdrachten te geven. Je wijkt dan kort af van de voor gedefinieerde prompts. Vraag bijvoorbeeld om een samenvatting, een top 3, of vraag om het laatste antwoord opnieuw te geven waarbij een bepaald topic niet meer als suggestie wordt meegegeven.
Hoe werkt AI?
-
Privacy en vertrouwelijkheid: voer geen geheime of vertrouwelijke informatie in. Vervang namen en persoonlijke gegevens door placeholders zoals ‘X’.
-
Verouderde informatie: de kennis van AI is mogelijk niet dagactueel. Ontwikkelingen na de periode tot wanneer AI is bijgewerkt, worden niet meegenomen. Je kunt AI zelf vragen tot wanneer de kennis is bijgewerkt van de tool die jij gebruikt.
-
Schending van rechten van derden: mogelijk maak je inbreuk op auteursrechten van anderen als je door AI genereerde teksten letterlijk overneemt op bijvoorbeeld een online platform. Voor een intern document als het Business Model Canvas is de input van AI een fijn hulpmiddel. Maar deze input letterlijk publiceren kan een risico vormen.
-
Hallucinaties en bias: controleer en bevestig altijd de antwoorden van AI. AI kan soms bevooroordeelde of vreemde combinaties maken. Gebruik AI-antwoorden nooit als bronvermelding of bewijs. Selecteer de delen die jouw eigen beeld goed verwoorden, zodat AI je helpt versnellen en zaken scherp te verwoorden, maar het een persoonlijk plan blijft.
-
Wat zijn risico’s van gebruik van AI?
-
Taalvoorkeur: AI-tools zijn vaak getraind in Engelse teksten. Stel de vraag eventueel in het Engels voor scherpere antwoorden en vraag daarna om een vertaling naar het Nederlands.
-
Gebruik AI als hulpmiddel: AI is bedoeld als ondersteuning en niet voor automatische besluitvorming. Gebruik de suggesties van AI om een basis te creëren, maar maak zelf de uiteindelijke keuzes.
-
Gebruik AI als ideeëngenerator: gebruik AI voor creatieve taken, zoals het bedenken van een bedrijfsnaam of het aansprekender verwoorden van zaken.
Tip: raadpleeg ook de content van onze sectorspecialist voor actuele trends, prognoses of analyses voor jouw sector.
-