Groeipijn bestaat echt
Ken je nieuwe markt
Voordat je van plannen tot actie overgaat, is het zaak om je huiswerk goed te doen. Het is als het verkennen van een nieuwe stad – goed onderzoek doen loont. Succesvolle internationale ondernemers bestuderen niet alleen de regels en voorschriften, maar verdiepen zich ook in de lokale zakencultuur, economische ontwikkelingen en voorkeuren van lokale consumenten.
Naast de bovengenoemde punten moet je uiteraard ook rekening houden met concurrenten. Kijk vooral hoe jouw product zich verhoudt tot de markt. Het kan hierbij helpen om bijvoorbeeld een Business Model Canvas of een SWOT-analyse in te vullen. Als groeiend ondernemer heb je dit waarschijnlijk redelijk helder, maar het uitschrijven en op papier zetten dwingt je om na te denken over dit soort vragen: wat maakt jouw bedrijf uniek in deze nieuwe markt.Van droom naar werkelijkheid
Een stevig plan is je kompas op deze reis. Breng in kaart wat de kosten van je internationale uitbreiding gaan zijn. Maak je plan concreet: hoeveel kapitaal heb je nodig? Wanneer verwacht je de eerste resultaten? Welke obstakels kun je tegenkomen?
Ga van de hoogste kosten uit en zorg er zo voor dat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan die roet in het eten kunnen gooien. Als het budget binnen je dagelijkse bedrijfsvoering lastig te realiseren is, kun je ook nadenken over een financiering. Vooral bij het internationaal groeien moet je als ondernemer vaak eerst zaaien voordat je kunt oogsten; dus eerst investeren.
Je organisatie klaarstomen
Denk aan taaltraining voor je team, internationale certificeringen, en IT-systemen die ook internationaal werken. Zo zorg je voor een betere aansluiting op de lokale behoeften.
Een goede lokale partner is goud waard. Ze kennen de markt, de cultuur en hebben een waardevol netwerk. 13% van de ondernemers geeft aan dat het aangaan van samenwerkingen of het vinden van zakenpartners één van hun belangrijkste aandachtspunten is.Jouw internationale reis begint hier
Begin klein en bouw stap voor stap op. Kies een land, leer daarvan, en gebruik die kennis voor je volgende stap. Het voordeel voor Nederlandse ondernemers is dat België een relatief eenvoudig land is om mee te beginnen. Het duurt meestal een jaar voor je de eerste echte resultaten ziet na jouw internationale uitbreiding - houd daar rekening mee in je planning en de aanvraag van eventuele financiering.
De CBS Financieringsmonitor 2024 toont dat 91% van de financieringsaanvragen succesvol is. Dit is bemoedigend voor ondernemers die financiering zoeken voor internationale groei.Het recept voor internationaal succes? Een grondige voorbereiding, de juiste contacten en een gezonde financiële basis. Met de juiste partners aan je zijde en een gedegen financiering onder je plannen, is een succesvolle internationale uitbreiding een realiteit. Want vergeet niet: elk internationaal succesverhaal begon ooit met die eerste stap over de grens.