Hoe vindt u personeel via LinkedIn?
Daarnaast is een goede vacaturetekst belangrijk. Doe daarvoor onderzoek naar de termen die veel worden gebruikt in de doelgroep. Verder is het vinden van goede kandidaten een stuk makkelijker en sneller wanneer er gebruik gemaakt wordt van LinkedIn Recruiter.
Wat is LinkedIn Recruiter?
LinkedIn Recruiter is een wervingsplatform dat is toegespitst op de wensen van professionals, hr-managers en recruiters. Dit platform is vergelijkbaar met LinkedIn Sales Navigator, maar dan specifiek gericht op recruitment van personeel. Met LinkedIn Recruiter vindt u kandidaten sneller en is het simpel om contacten te managen.
LinkedIn claimt met dit platform veel tijd bespaart, doordat u direct met de grootste en meest interessante pool aan talenten in contact komt. Via uitgekiende zoekfilters is het makkelijk een lijst met kandidaten samen te stellen, en met de feature ‘LinkedIn Inmails’, zijn deze kandidaten direct te benaderen.
Hoe werkt de LinkedIn Campaign Manager?
Naast de applicatie LinkedIn Vacatures (of LinkedIn Jobs), is het ook mogelijk om een eigen advertentie op LinkedIn te plaatsen. Dat doet u met de LinkedIn Campaign Manager; het online advertentiesysteem van LinkedIn waarmee advertentiecampagnes op te zetten zijn. Bij het gebruiken van LinkedIn Ads zijn drie partijen betrokken; de adverteerder, de LinkedIn-gebruiker en het LinkedIn-platform.
Wanneer gebruikers door hun tijdlijn navigeren, zien zij advertenties. Welke zij zien, wordt bepaald op basis van een veiling in het advertentiesysteem. De adverteerder die de veiling ‘wint’ mag de advertentie tonen aan de desbetreffende LinkedIn-gebruiker.
LinkedIn geeft zelf ook suggestie waarbij meer populaire doelgroepen en meer adverteerders leiden tot een hoger gesuggereerde biedprijs. Adverteerders kunnen bieden per klik (CPC of cost per click) of per duizend impressies (CPM of cost per mile).
Zijn er alternatieven voor werven en selecteren via LinkedIn?
Wat kost een vacature plaatsen op LinkedIn? Dat loopt al gauw in de honderden euro’s per vacature Zijn er wellicht alternatieven om uw vacature onder de aandacht te brengen? Ja, die zijn er! Vraag bijvoorbeeld uw werknemers of ze openstaande vacatures willen delen op hun persoonlijke profiel. Medewerkers zijn immers de ambassadeurs van uw organisatie.
Mocht LinkedIn niet het kanaal zijn waarop u wilt werven en selecteren, dan bestaan er gelukkig nog tal van andere opties. Denk hierbij aan de volgende alternatieven:
- Plaats uw vacature op specifieke of grote vacaturesites. Meer informatie over de beste vacaturesites vindt u in dit artikel;
- Versterk uw employer branding en zorg dat werkzoekenden u of uw bedrijf weten te vinden. Meer informatie over het belang van uw employer branding (en hoe u dit versterkt) vindt u in dit artikel;
Deel de openstaande vacature met uw persoonlijke netwerk en vraag of zij de vacature ook weer delen met hun netwerk. Misschien heeft u geluk en bevindt uw ideale kandidaat zich net in het netwerk van een van uw connecties.