2 nieuwe bedrijven maken kennis met Impact Nation | ABN AMRO Doorpakken
Ondernemersverhalen

2 nieuwe bedrijven maken kennis met Impact Nation

28 februari 2023 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 5 minuten

Op 1 februari 2023 vond er in het Amsterdamse Circl een nieuwe workshopronde van Impact Nation plaats. Tijdens deze workshopdag maakten een aantal nieuwe bedrijven kennis met de werkwijze van Impact Nation door zelf aan de slag te gaan met duurzaamheidsuitdagingen. In dit artikel leest u meer over hoe de bedrijven de dag beleefden, wat hun huidige visie op duurzaamheid is en of het Impact Nation lukte om écht impact te maken.

Twee bedrijven die deelnamen aan de duurzaamheidsworkshops

Voordat een bedrijf zich aansluit en binnen 100 dagen gaat verduurzamen met Impact Nation, is het belangrijk dat zij zich aangetrokken voelen tot de werkwijze. Daarom organiseerde Impact Nation een speciale dag waarop mogelijke kandidaten konden proeven van Impact Nations werkwijze – de zogeheten Challenge Shaping Workshop. De bedrijven die deelnamen aan deze dag loyalty-marketingbedrijf Craze en emission-control-bedrijf Array.

Een korte samenvatting vanuit de twee deelnemende bedrijven

Na het afronden van de workshops – waar u verderop in het artikel meer over leest – vroeg workshopvoorzitter Julia van Boven de deelnemers kort iets te vertellen over hoe zij de dag beleefden.

De samenvatting vanuit Craze

Craze beleefde de dag ook erg positief. “Met de groep dachten we na over de doelstellingen voor de komende tijd, van welke het kortetermijndoel momenteel het belangrijkst is. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ‘groene’ materialen voor onze premiums en hopen richting of in 2024 minimaal één, maar liefst meerdere nieuwe materialen toe te voegen aan ons productportfolio. Voor 2030 lijkt het ons geweldig om net zero te zijn.”, vertelt de door Craze aangewezen presentator.

De samenvatting vanuit Array

Array gaf aan een ontspannen en interessante dag te hebben beleefd. “We hebben op een ontspannen manier, belangrijke zaken besproken. Als emissiebeheerser zijn we innovatief ingesteld, maar we denken dat we nog veel beter kunnen. Je loopt er tijdens zo’n workshopdag toch tegenaan dat duurzaamheid heel lastig te concretiseren is. Tijdens de dag merkten we echter dat we steeds meer bevestiging kregen van de koers die we al varen. Daar zouden we graag op voortborduren.”, gaf het bedrijf aan.

Julia legt na de ervaringen van de deelnemers uit wat een eventueel vervolg zou kunnen zijn, mochten de bedrijven zich aansluiten bij Impact Nation.

“Vandaag maakten jullie de Challenge Shaping Workshop mee. Mochten jullie door willen, dan kun je een GO geven en dan verbinden wij jullie aan onze uitvoerend partners The Next Web en Impact Hub. Zij zijn enorm ervaren in het zoeken en vinden van oplossingen die jullie verder helpen. Samen met TNW en Impact Hub maken jullie een shortlist van bedrijven die jullie waarschijnlijk verder kunnen helpen.”

Na het afronden van de workshopdag, spraken wij nog even kort met de deelnemende bedrijven.

In gesprek met Craze

Craze is een internationaal loyalty-marketing-bedrijf dat gratis give-aways voor bedrijven bedenkt, produceert en vermarkt.

Hun huidige visie op duurzaamheid is volgens Head of Marketing & Creation Jeroen de Bruin als volgt: “Duurzaamheid speelt bij ons een grote rol. Scope 1 en 2 hebben we goed in de hand, maar scope 3 – uitstoot waarop wij als organisatie bijna geen invloed hebben – is de grootste uitdaging; het gaat dan vooral om de grote aantallen premiums die we laten produceren in het buitenland. Onze visie op dit gebied is dat wat we in de basis zo groen mogelijk produceren en dat wat we niet kunnen reduceren, moeten gaan compenseren. We bewegen momenteel ook toe naar een werkwijze waarin we klimaat- en uitstootinformatie verschaffen over producten die we leveren, zodat onze klanten precies weten waar ze aan toe zijn.”

Craze is via hun partner bij ABN AMRO in contact gekomen met Impact Nation. Een van de redenen dat Craze deelnam aan de workshopdag, is dat zij graag mee willen gaan in de vergroening. Enerzijds vanuit eigen waarden, maar anderzijds omdat klanten concreet eisen dat hun partners groener werken. “Als wij niet meeveranderen, dan houdt ons bestaansrecht uiteindelijk op.”, geeft Jeroen aan.

In gesprek met Array

Array richt zich op het beheersen en reduceren van de emissies van hun klanten. “Wij realiseren dat je als bedrijf duurzaam moet zijn. Zonnepanelen en isolatie zijn voorbeelden van laaghangend fruit, maar als we verder kijken dan zien we dat we veel klanten kunnen helpen met bijvoorbeeld NOx-reductie en stikstofreductie.”, geeft CEO Rob Ernst aan.

Deze wil om te verduurzamen straalt ook duurt in Array’s visie op duurzaamheid. “Duurzaamheid is de laatste jaren echt in een stroomversnelling gekomen.”, vertelt Rob. “Wij hopen dat er vanuit Impact Nation nog vele innoverende partners en technieken naar voren komen, waardoor wij verder de frontier of knowledge kunnen opzoeken. We hebben al jaren contact met bedrijven en universiteiten – de partijen waar de kennis zit – en hopen op die manier ons goed te kunnen ontwikkelen op duurzaam gebied.”, vervolgt hij.

“We zijn uitgenodigd door onze relatiebeheerder van ABN AMRO om naar een film over uitstoot en verduurzaming te komen kijken, en dat is eigenlijk de start geweest van dit traject. De dag vandaag was geweldig. We hebben collectief gezocht naar allemaal nieuwe initiatieven, dus dat sprak ons enorm aan.”, antwoordt Rob op de vraag over hoe zij in contact zijn gekomen met Impact Nation.

Ook duurzaam ondernemen via Impact Nation?

Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.

Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Bekijk Impact Nation
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.

Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.