4 nieuwe bedrijven starten met verduurzamen via Impact Nation

16 november 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 8 minuten

8 oktober 2021 vond Impact Nation Live plaats. Hier presenteerden bedrijven die deelnamen aan Impact Nation hun resultaten van 100 dagen werken aan verduurzaming. Waar de samenwerking met Impact Nation voor deze bedrijven eindigde, startte hij voor vier nieuwe kandidaten. De komende 100 dagen werken Ajax Foundation, Total Packaging, Hollarts Plastic Group en VDMI, samen met onze duurzaamheids-specialisten aan de verduurzaming van hun onderneming.

Beginnen met duurzaam ondernemen

Dat steeds meer bedrijven (willen) beginnen met duurzaam ondernemen is duidelijk, merken we bij Impact Nation. Niet voor niets dat de vier nieuwe kandidaten staan te trappelen om te (beginnen met) verduurzamen. Tijdens Impact Nation Live spraken wij drie nieuwe deelnemers over hun bedrijf, waarom ze willen verduurzamen via Impact Nation en wat ze verwachten van deze duurzame samenwerking. VDMI sloot net na ons live-event aan bij het programma. Over hun uitdaging om duurzame reinigingsmiddelen te maken doen we later verslag.

The Ajax Foundation wil maatschappelijke impact maken

Duurzaamheid gaat verder dan alleen zorgen voor onze planeet en heeft te maken met drie P’s; people, planet en profit, ofwel: mens, milieu en economie. The Ajax Foundation is een perfect voorbeeld van het welzijn van mensen.

‘Ajax Foundation zet zich in voor kwetsbare kinderen en jongeren onder de 19 jaar. We proberen kinderen zelfbewust en weerbaar te maken, en te zorgen dat hun dromen uitkomen. Dat ze de kans krijgen een keer met Ajax in contact te komen.’, vertelt Jeannette Jongejans, directeur van The Ajax Foundation op Impact Nation Live. ‘We hopen hen te inspireren om hun talent te ontwikkelen.’, vervolgt ze.

The Ajax Foundation organiseert projecten in Amsterdam en heeft een lesprogramma dat helemaal is gebaseerd op de normen en waarden van Ajax. De filosofie van de voetbalclub is onderdeel van de lesprogramma’s, waarmee de stichting jaarlijks gemiddeld 20.000 tot 25.000 kinderen bereikt. ‘The Ajax Foundation zet zich in voor twee maatschappelijke problemen in Amsterdam: sociale veiligheid en een gezonde levensstijl.’, geeft Jeannette aan.

Sociale veiligheid en een gezonde levensstijl

Veel kinderen worden gepest op school en er zijn veel excessen in het voetbal, bijvoorbeeld op het gebied van racisme en discriminatie. The Ajax Foundation vindt het belangrijk kinderen bewust te maken van hun eigen gedrag. Als het gaat over gezondere levensstijlen, merkt de stichting dat veel kinderen niet voldoen aan de beweegnorm. In Amsterdam hebben één op de vijf kinderen obesitas. ‘Met The Ajax Foundation maken we hen bewust van het belang van gezonde voeding en het gedrag dat ze buiten in de wijk tentoonspreiden.’

‘Wij doen mee met Impact Nation omdat we het heel erg belangrijk vinden om onze maatschappelijke waarden te meten. Om te laten zien aan onze stakeholders wat voor waarde wij in de stad Amsterdam toevoegen. Daarnaast willen we heel graag weten of onze projecten de kinderen inderdaad weerbaarder maken. Mocht het nodig zijn, dan ontdekken we graag of we aanpassingen in het programma moeten maken.’, vertelt Jeannette.

Bekijk het verhaal van Jeannette Jongejans van The Ajax Foundation hieronder

Total Packaging wil duurzamer produceren door recyclebare grondstoffen te gebruiken

Op het gebied van verpakkingen verduurzamen, is er vaak veel winst te behalen. Total Packaging richt zich op de productie van luxeverpakkingen en verbruikt daarbij veel grondstoffen. ‘Als je kijkt naar de huidige wereld en de huidige milieuzaken, dan is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of er alternatieve grondstoffen zijn. Grondstoffen die minder schadelijk zijn voor het milieu en ook beter gerecycled kunnen worden. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat wij meedoen aan Impact Nation.’, vertelt Ronald Bartels, controller bij Total Packaging.

Ronald geeft aan dat hij veel verwacht van de samenwerking met Impact Nation en dat er via het netwerk van Impact Nation en ABN AMRO veel mogelijk moet zijn. ‘Alleen ga je het niet redden. Het produceren van verpakkingen omvat natuurlijk een hele keten. Vanaf de grondstof tot en met het maken van de verpakkingen. Je moet daarom zoeken naar een soort integrale oplossing voor het hele verhaal.’ Duurzame verpakkingen maken is dus belangrijk voor hen. Maar met alleen het verduurzamen van de keten is het boek nog niet gesloten.

Het belang van schaalbaarheid

‘Wat ook van groot belang is, is dat de duurzame oplossing schaalbaar moet zijn. Voor een grote klant maken we bijvoorbeeld 7 miljoen verpakkingen, een gigantisch aantal. We moeten dus een oplossing kiezen die schaalbaar is. Ik ben ontzettend benieuwd hoe Impact Nation ons gaat helpen met die uitdaging.’, vervolgt hij hoopvol.

Bekijk het verhaal van Ronald Bartels van Total Packaging hieronder

Hollarts Plastic Group wil af van het eenmalige gebruik van verpakkingen

Ook Hollarts Plastic Group begeeft zich in de wereld van verpakkingen. Maar hun focusgebied is breder dan alleen verpakkingen. ‘Wij produceren kunststofproducten in een drietal branches.’, vertelt innovatiemanager Allard Froon. ‘Vooral in de logistiek, een stukje techniek en een stukje consument in de home-en-garden-kant. Wat wij doen aan innovatiekant, is dat wij nieuwe producten ontwikkelen voor onszelf en voor onze klanten.’, vervolgt hij.

Naast produceren, doet Hollarts Plastic Group ook veel aan de kant van materiaalonderzoeken. Recyclemateriaal en bio-based-materiaal, bijvoorbeeld. ‘We kijken verder dan alleen het product dat we ontwikkelen. We kijken ook in de ketens, dus: kunnen we ketens samenbrengen om tot een nieuw sustainable product, een duurzaam product, te komen?’

Klanten willen duurzame producten

Allard hoort van bijna alle klanten die hij spreekt tijdens zijn werk dat ze duurzamere producten willen. ‘We hebben een aantal klanten die van eenmalige verpakkingen naar herbruikbare verpakkingen willen. Als hij naar een herbruikbare verpakking wil, betekent dat dat hij een keten moet opzetten. Hij weet vaak niet hoe. Wij denken de klant te kunnen overtuigen door de keten in kaart te brengen en daar de juiste partners voor te kiezen, zodat we samen die keten kunnen inkleden.’

Het duurzame doel van Hollarts is volgens Froon tweeledig. ‘Doel één is de markt onderzoeken om te kijken waar nog kansen liggen. Wij denken dat er nog een hele stap gezet kan worden door van eenmalige verpakkingen naar meermalige verpakkingen te gaan. Maar om dat te onderzoeken, moeten we diep de markt in. Wij hebben zelf die kennis niet, dus we denken zeker met de partners van ABN AMRO en Impact Nation een breder en dieper onderzoek te kunnen doen.’

‘Naar aanleiding van dat onderzoek gaan we ook bedenken in te schatten wat nu het beste model is dat we kunnen toepassen. Is dat een poolmodel, statiegeldmodel of moet dat een geldelijk model zijn? Juist doordat ABN AMRO uit de financiële kant komt en veel klanten heeft die al poolmodellen hebben, is het heel interessant om de verschillende modellen naast elkaar te houden om een goede match te vinden.’, vertelt hij.

Bekijk het verhaal van Allard Froon van Hollarts Plastic Group hieronder

Ook (starten met) duurzaam ondernemen via Impact Nation?

Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.

Via het blok aan de rechterzijde vindt u meer informatie over het honderddagentraject van Impact Nation. Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Lees meer over Impact Nation
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Duurzaamheid
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.

Lees meer