Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel afgekort tot MVO, betekent heel kort gezegd mens- en milieubewust ondernemen. Om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, moet u zich als ondernemer of bedrijf dus bewust zijn van uw impact op mens en milieu. Het is zaak om een goede balans te vinden tussen de drie P’s; people, planet en profit.
Social impact, duurzaamheid, circulariteit en goede arbeidsvoorwaarden voor uw medewerkers zijn kernbegrippen als we praten over MVO. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen, kunt u met uw bedrijf een positieve bijdrage aan onze planeet leveren. Andersom levert het voor uw bedrijf ook voordelen op, zoals een goed imago of financiële beloningen.
Maar hoe start u met maatschappelijk verantwoord ondernemen? Een helder MVO-beleid zet een stip op de horizon en helpt waarde te creëren op alle drie de fronten.
People: vaak over het hoofd gezien, maar de medewerkers van een bedrijf en andere betrokken personen spelen een belangrijke rol binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen. People gaat over het welzijn van mensen. Belangrijke thema’s hierbij zijn diversiteit, medezeggenschap, gedragscodes en bijvoorbeeld (internationale) mensenrechten.
Planet: de bedrijfsactiviteiten moeten passen binnen strikte ecologische waarden en richtlijnen. Beperk bijvoorbeeld het energieverbruik, zamel afval gescheiden in en ontwerp productieprocessen zo zuinig mogelijk.
Profit: profit gaat zowel over de financiële prestaties van een bedrijf als de economische effecten op de omgeving. Hoe creëert de onderneming werkgelegenheid, wat zijn de investeringen in infrastructuur en hoe kunnen uitbesteding en sponsoring een rol spelen?
De Rijksoverheid stimuleert MVO
De Rijksoverheid probeert zoveel mogelijk bedrijven te stimuleren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Het doel is een toekomstbestendige economie, waarin vier kenmerken een belangrijke rol spelen:
Klimaatneutraal: de nieuwe economie mag per saldo geen broeikasgassen meer uitstoten.
Circulair: door grondstoffen te hergebruiken mag er geen sprake meer zijn van afval.
Inclusief: het economisch systeem moet voor iedereen (even) goed toegankelijk zijn.
Eerlijke ketens: het (productie)proces van grondstof tot en met (eind)product moet vrij zijn van misstanden.
Internationale richtlijnen: ISO en MVO-prestatieladder
IMVO: verantwoord zakendoen in het buitenland
Bedrijven die internationaal zakendoen krijgen bijvoorbeeld te maken met mensenrechten, arbeidsomstandigheden en invloeden op het milieu. De Nederlandse vertaling van de OECD Due Diligence Guidance voor IMVO geeft richtlijnen om hier internationaal zo goed mogelijk mee om te gaan.MVO-beleid opstellen: belangrijke thema’s
Bedrijven die een helder MVO-beleid opstellen profiteren van een aantal belangrijke voordelen:
Meer vraag naar duurzame producten: de vraag naar duurzame producten neemt toe. Een helder beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt de mogelijkheid om nieuwe markten aan te boren.
Duurzaam heeft een langere levensduur: duurzame producten en materialen hebben doorgaans een langere levensduur. Dit voorkomt vroege vervangingen, dus helpt om op termijn kosten te besparen.
Meer betrokken medewerkers: medewerkers voelen zich meer gezien en raken sterker betrokken. Dat heeft doorgaans een positief effect op de productiviteit.
Beter imago voor bedrijven: een helder MVO-beleid draagt in de meeste gevallen bij aan een beter imago voor bedrijven.