Bedrijf verduurzamen: in 100 dagen van sinaasappelschil naar geurkaars

28 september 2021 - ABN AMRO

Leestijd: ca. 6 minuten

Een geurkaarsenproducent die graag wilde starten met duurzaam ondernemen en een circulaire schillenboer die sinaasappels van de prullenbak redt: een perfecte match. Zonder Impact Nation van ABN AMRO – de partij die bedrijven helpt in 100 dagen te verduurzamen – hadden ze elkaar niet gevonden. “Sinaasappelaroma ruikt gewoon heel lekker. En nu was daar ineens een bedrijf dat er specifiek naar zocht.”

De eerste stap naar een duurzaam bedrijf

Zoals zoveel bedrijven wilde ook Kapimex uit Breda, groothandel in huishoudelijke en decoratieve producten, zo veel mogelijk verduurzamen. Een duurzaam product leek de perfecte manier. Het oog viel op het duurzaam produceren van geurkaarsen, die onder andere onder het merk Gusta worden verkocht.

“We hebben een hoge omzet met onze geurkaarsen. Dus als we daar verduurzamen, hebben we de meeste impact”, zegt Stephan Smeekes, senior product manager bij Kapimex.

Huisbankier ABN AMRO hoorde van de plannen en deed Kapimex de aanbeveling om ze als ‘sustainability challenge’ in te brengen bij Impact Nation, het programma bedoeld om organisaties praktische handvatten te bieden om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

“Impact Nation deed een workshop met ons waarin we onze ambitie van alle kanten onderzocht en besproken hebben”, zegt Stephan. “Richten we ons op de verpakking, de was voor de kaars of op de geurstoffen? Op die andere gebieden waren we al bezig, dus het was nu tijd voor een focus op de geur.”

Meer voorbeelden van duurzaam ondernemen

Benieuwd hoe Impact Nation andere bedrijven hielp bij hun transitie naar duurzaamheid? Ontdek hier op welke manier wij het Enschedese AmperaPark in contact brachten met software-ontwikkelaar Statiq . Benieuwd naar andere voorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen? Lees dan ons artikel vol prachtige voorbeelden .

Het vinden van een duurzame partner

Met die ‘geurboodschap’ zocht Impact Nation in haar eigen netwerk naar geschikte bedrijven, waarvan er deze zomer uiteindelijk vier een digitale presentatie kwamen geven. Kapimex mocht er één kiezen als partner. Leek het een beetje op een datingshow? Stephan: “Meer op een talentenjacht, we kregen er een sterk The Voice of Holland-gevoel bij. Aan het einde van de dag waren we unaniem in onze keuze.”

Het werd PeelPioneers uit Den Bosch. “Ik denk dat wij het beste dansje hadden”, grijnst business development manager Harold Bink. “Jaarlijks wordt er in Nederland 250 miljoen kilo aan sinaasappelschillen weggegooid. Dat geldt als restafval bij de productie van jus d’orange, maar wij halen ze op en verwerken de schillen tot grondstof van allerlei nieuwe producten. Denk aan bier, muffins, koekjes, bonbons, vleesvervangers en schoonmaakmiddelen.”

Waarom wilde PeelPioneers, dat zich ‘de schillenboer van de 21e eeuw’ noemt, meedoen aan de pitch bij Kapimex? Harold: “We dachten al langer aan geurkaarsen als bestemming voor de olie uit de schillen. Sinaasappelaroma ruikt gewoon heel lekker. En nu was hier een bedrijf dat er specifiek naar zocht. Zonder Impact Nation hadden we elkaar niet gevonden.”

Stephan legt uit waarom ze juist met PeelPioneers een klik voelden: “Het is een Nederlands bedrijf, dat sprak ons aan. En het klonk als een oplossing die goed bereikt kon worden in de 100 dagen van het programma van Impact Nation. We zagen het heel erg voor ons: van sinaasappelschil naar geurkaars. Dat is een mooi idee.”

Impact Nation blijft betrokken tijdens de 100 dagen

Na de succesvolle match tussen Kapimex en PeelPioneers zijn beide bedrijven goed onderweg met hun 100 dagen. Er is genoeg te doen. “Je hebt de logistieke kant van de zaak; hoe krijgen we onze olie bij Kapimex”, zegt Harold. “Daarnaast zijn er natuurlijk de zakelijke, juridische en marketingaspecten die we bespreken.”

Eerste samples van de geurkaars zijn al gemaakt. “Binnenkort gaan we die aansteken om te zien hoe ze branden, en dan komen we ook te weten hoe ze ruiken”, zegt Stephan. “Allereerst beoordelen we gewoon met ons boerenverstand: ruikt het lekker. Maar we moeten ook allerlei technische veiligheidstesten doen, die geanalyseerd worden met software en waar rapportages van gemaakt worden, om te zien welke stoffen we moeten vermelden op het label onder op de kaars.”

Ondertussen blijft Impact Nation betrokken om welkome ‘lastige vragen’ te stellen en is er om de twee weken overleg tussen alle partijen over de voortgang. Begin oktober is het Demo Day, de dag waarop alle deelnemers van deze ronde van Impact Nation bij elkaar komen om het resultaat van hun samenwerking te laten zien.

Hetzelfde duurzame doel

Wanneer beschouwen Kapimex en PeelPioneers die samenwerking als geslaagd? “Als ik op Demo Day een geurkaars kan laten branden”, zegt Stephan. “En als de klanten aan boord zijn. We gaan straks de eerste gesprekken voeren met supermarkten.” Harold: “Ik vind het geslaagd als het verhaal van hoe afval een nieuw product kan worden goed overkomt.”

Beiden verwachten dat het partnerschap niet beperkt blijft tot geurkaarsen. Stephan: “Je zou die aromatische olie ook in andere producten kunnen gebruiken, zoals diffusers en kamerspray.” Harold: “Het is heel prettig samenwerken. We hebben natuurlijk hetzelfde duurzame doel. Dat praat gewoon heel gemakkelijk.”

Ook starten met duurzaam ondernemen?

Starten met duurzaam ondernemen kan lastig zijn. Is het verstandig te beginnen met duurzaam produceren of is het beter om te focussen op het maken van een duurzaam product? Impact Nation is een programma van ABN AMRO en helpt bedrijven die op korte termijn resultaten rondom duurzaamheid willen, om hun duurzaamheidsuitdaging op te lossen. Met Impact Nation wordt in 100 dagen een concreet duurzaamheidsresultaat neergezet. Via het blok aan de rechterzijde ontdekt u er meer over.

Meedoen met Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde van Impact Nation die binnenkort begint. U start met een vrijblijvende workshop waarin we helpen om uw grootste uitdaging te formuleren. Voor meer informatie kunt u terecht bij Menno van Leeuwen, via menno.van.leeuwen@nl.abnamro.com.

Impact Nation is een initiatief van ABN AMRO, TNW en Impact Hub Amsterdam.

Duurzamer ondernemen in 100 dagen

Begin uw duurzaamheidstraject met Impact Nation en ga uw grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid aan.

Lees meer over Impact Nation
Lees meer ondernemersverhalen en tips over Duurzaamheid
Er zijn helaas geen artikelen beschikbaar over dit onderwerp.
Duurzamer ondernemen binnen 100 dagen?

Met Impact Nation helpen we bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen. Samen pakken we uw belangrijkste duurzaamheidsuitdaging aan en maken we duurzaamheid onderdeel van uw bedrijfsvoering.

Lees meer