Hollarts’ duurzame missie in 2021
Vorig jaar hoorde Allard Froon – Innovatiemanager bij Hollarts Plastic Group – van bijna alle klanten die hij sprak dat ze duurzamere producten willen. Van eenmalig bruikbare verpakkingen naar herbruikbare verpakkingen, bijvoorbeeld.
Op basis van die informatie, stelde Hollarts samen met Impact Nation een tweeledig doel op: (i) de markt onderzoeken om te kijken waar kansen liggen en (ii) inschatten wat het beste model is om toe te passen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een poolmodel, statiegeldmodel of een geldelijk model.
Met dat tweeledige doel, begon Hollarts samen met Impact Nation aan een 100 dagen durende reis naar een duurzamere manier van het verpakken van vis. In dit artikel leest u meer over deze eerdere missie van Hollarts en is het mogelijk een kort interview met Allard van Hollarts te kijken.
De presentatie van Hollarts tijdens Impact Nation Live 2022
“Voordat een visje bij de visboer in je hand ligt, gaat er een complex distributiesysteem aan vooraf”, begint Allard zijn verhaal. “Hoe complex? Daar zijn wij achter gekomen. Faber en Hollarts hebben samen een onderzoek gedaan naar hoe die vis, vooral die verse vis, op je bord komt. En daarin hebben we wat schokkende dingen mogen ontdekken.”, vervolgt hij.
Zoals u misschien weet, wordt verse vis veelal in piepschuimdozen aangevoerd. Die dozen worden eenmalig gebruikt. Om een gevoel te geven: zalm is de vis die in Nederland het meest wordt aangevoerd. Zo’n 250.000 piepschuimdozen per maand. Dat is de afstand van Amsterdam naar Antwerpen. Per jaar zijn dat 3 miljoen dozen. Van Amsterdam naar Barcelona.
Is het wegwerpprobleem wel degelijk aanwezig in de keten?
“Ik ben Allard Froon van Hollarts Plastic Group, samen met Frank Dobbelsteijn van Faber Group zijn we de Impact Nation-challenge aangegaan. Dit was voor ons in eerste instantie: kunnen we een oplossing verzinnen, kunnen we een verpakking verzinnen om het wegwerprobleem op te lossen of verbeteren?"
"Maar uiteindelijk toen we erin stapten (in de Impact Nation-challenge), dachten we: klopt dat wel, wat wij dachten te zien? Is het wel een enorme afvalberg waarnaar we kijken of zien we iets niet?”
Designed for waste
Door de hele keten in kaart te brengen, kwamen Hollarts en Faber er wel degelijk achter dat ze naar een enorme afvalberg keken. De dozen worden geproduceerd, de visprocessing wordt gedaan en dit wordt vervolgens naar de groothandel, horeca en retail gebracht. En die dozen waarin dat wordt gedaan, mogen niet meer terug de handel in. Ze zijn poreus en niet meer hygiënisch.
De dozen worden vervolgens gedeeltelijk opgekocht om bijvoorbeeld verwerkt te worden als isolatiemateriaal voor woningen. Helaas wordt het grootste gedeelte verbrand. Alles is designed for waste. Hollarts en Faber denken: dat kan anders.
“Hoe kan het anders? Door anders naar een verpakking te kijken. Wat er nu gebeurd is, de vishandel verkoopt de dozen, stopt er vis in en verkoopt ze. Wij zeggen: de vishandelaar wil vis verkopen, die wil dus de beschikbaarheid van een transportmiddel op het juiste moment op de juiste plaats hebben. Als zij dat willen, dan kunnen wij daar als partners voor zorgen.”, vertelt Allard.
Afkijken van de vleesindustrie
“Eigenlijk bestaat het al. Als je kijkt naar de vleesindustrie, dan maken die gebruik van kratten die continu een loop maken. Die worden gebruikt, schoongemaakt, en hergebruikt. Totdat een krat kapot is, dan wordt deze gerepareerd. Hoe doe je dat? Zo’n krat kun je recyclen, en daar kun je een nieuw krat van maken.”
Dit resulteert volgens Froon in minder of geen afval, minder CO2-uitstoot en uiteindelijk: veel minder energiegebruik, omdat er geen nieuwe kratten meer worden gemaakt. “Daarnaast heb je een grondstofvoordeel. Omdat de dozen in de vishandel steeds als afval worden bestempeld, heb je continu nieuwe grondstoffen nodig maken. En daarmee putten we onze aarde uit.”, gaat Allard verder.
Verder kijken naar duurzame verpakkingen voor vistransport en -handel
“Toen zijn we verder op reis gegaan. We hebben gezegd: als we dat willen, dan moeten we de cirkle rond maken. We moeten samenwerken en daarvoor hebben we de volledige keten nodig. We hebben een groot aantal spelers benaderd en uiteindelijk twee spelers gevonden: een grote visprocessor uit Scheveningen en een grote retailer.”, vertelt Allard enthousiast.
Hollarts Plastic Group verlengt daarom het 100-dagentraject en gaat, samen met de gekozen partners, een propositie ontwikkelen van een krat. Hoe dat eruit komt te zien, dat weten ze nog niet precies. Maar ze doen het samen, zo’n maatwerkkrat maken.
De 100-dagenreis van Hollarts wordt dus vervolgd.
Benieuwd naar de complete presentatie van Allard en Hollarts Plastic Group?
Bekijk de video
Ook (starten met) duurzaam ondernemen via Impact Nation?
Beginnen met duurzaam ondernemen kan een flinke stap zijn. Waarop moet u zich richten? Is dat duurzaam produceren, een duurzaam product of wilt u op sociaal gebied duurzame impact maken? Wat uw duurzaamheidsuitdaging ook is, Impact Nation helpt u graag op weg en brengt u snel in contact met duurzame partners om uw uitdaging aan te gaan.
Meteen contact over verduurzamen via Impact Nation? Meld u aan voor de volgende ronde. U start met een vrijblijvend en strategisch gesprek waarin we helpen om uw grootste duurzaamheidsuitdaging te formuleren.
Voor meer informatie kunt u terecht bij het Impact Nation-team, via impactnation@abnamro.nl.